Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Můj velký tlustý americký sen

Hlavní hrdinka muzikálu Hairspray sní o kariéře hvězdy televizní show a o zrovnoprávnění černochů a tlustých lidí se zbytkem světa. Nacházíme se ovšem na počátku šedesátých let a televize je ještě černobílá stejně jako smýšlení většiny americké populace. Když si k tomu navíc přidáme její plnoštíhlou postavu, je zřejmé, že tento sen bude pořádně tučným a politicky korektním soustem.

Hairspray je adaptací úspěšného Broadwayského divadelního muzikálu, před jehož uvedením však námět již existoval ve filmové podobě. Snímek je tak v podstatě remakem sebe sama. Paradoxně má však svým pojetím mnohem blíže k divadelnímu představení, než filmu se všemi jeho vyjadřovacími prostředky.

Film je považován za nástupce (nebo přinejmenším důstojného konkurenta) kultovní Pomády z roku 1978. Děj obou filmů je situován do šedesátých let nabízejících bohatý hudební podklad a dále je spojuje název prostředku sloužícího k fixaci účesu, ačkoliv v obou případech nemá pro příběh sebemenší význam.

Dalšími spíše nostalgickými spojitostmi je účast Johna Travolty a Michelle Pfeiffer – Travolta se zde po životní roli v Pomádě vrací v nedůstojné roli obézní matky (a ukazuje, že pořád vypadá líp jako tlustá ženská než jako tlustý chlap) a Pfeiffer se snaží napravit svou reputaci z nevydařeného a zbytečného pokračování Pomády 2.

Po hudební stránce Hairspray nabízí poutavé písně s výraznou melodií, které ve filmovém muzikálu opravdu od dob Pomády nezazněly. Chytlavý rytmus a originálně naivní texty, stejně jako samotný jejich projev, vytvářejí nezapomenutelnou mile přisládlou atmosféru, která započne úvodním písní o probouzejícím se Baltimore a končí až se strhujícím finále soutěže královny krásy.

Pokud má Hairspray nedostatky, tak jsou to klasické neduhy vznikající při adaptaci divadelních představení. Původní muzikál má obrovský emotivní náboj, který se vinnou statického zpracování podařilo do filmu dostat jen částečně. Návaznost jednotlivých muzikálových čísel není s celkovým vyprávěním nijak propojena a tvoří se tak hluché pasáže vyplňující prostor mezi písněmi. Určitá synergie je patrná jen v několika málo částech využívajících k orientaci střih záběrů z odlišných míst, čímž film dosahuje větší dynamiky ( vzpomínky manažerky televizní show v Miss Baltimore Crabs). Hairspray navíc dosti utrpěl krkolomným a místy odbytým českým překladem, který občas v písních dosti drhne a připravuje film o jeho nejcennější triumf – rytmus, co nezastavíš (jak se výstižně praví ve finále).

Hairspray sází na osvědčené žánrové motivy – školní prostředí, dělení studentů na vyšší a nižší třídu, spravedlivé finále u příležitosti volby královny krásy). Film je však nevykrádá ani neparoduje, spíš jich umě využívá. Ve snaze o stylizaci prostředí do designu šedesátých let však Hairspray celkově působí jako by kompletně vznikl ve filmovém ateliéru. Kdyby si tvůrci s celým filmem vyhráli natolik jako se závěrečnými titulky, namísto příjemné zábavy mohl vzniknout nezapomenutelný zážitek.

Provedení písní samozřejmě nemůže dosahovat kvality záznamu z divadelního představení. Neprofesionální výkony ovšem filmu dodávají onen naivní ráz a dají příležitost vyniknout Queen Latifah, která zde představuje prototyp ideální ženy (je tlustá a navíc černoška) a její výstup při demonstraci za práva černochů (I know where I´ve been/ Vím, co bylo dřív) patří k nejsilnějším momentům, ačkoliv má tato píseň na rozdíl od zbytku zářivého filmu spíše pesimistické a melancholické vyznění.

Příběh o tlusté outsiderce prahnoucí po společenském uznání (a samozřejmě lásce) by byl pro muzikál sám o sobě dostatečně nosný. Zde je však na něj naroubovaná rasová problematika, která sice s příchodem do černošského ghetta přináší nové hudební motivy, celkově je však pro děj nešťastným řešením, jelikož nutí postavy za každou cenu k čestnému jednání. To naštěstí není vyjádřeno slovy, ale písněmi, čímž se osvobozuje od patetického pojetí. Nakonec pak samozřejmě není překvapením, že jsou to právě hubení běloši, kteří dostanou za uši. A to nejen protože černoši umí lépe tančit a zpívat, ale především mají charakter.

 

Autor: Adam Chromý | neděle 2.9.2007 9:11 | karma článku: 15,86 | přečteno: 9365x
  • Další články autora

Adam Chromý

České filmové (anti)ceny 2010

Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.

24.2.2011 v 9:22 | Karma: 27,61 | Přečteno: 4357x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Bezdůvodná Nevinnost

Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.

20.1.2011 v 13:29 | Karma: 18,78 | Přečteno: 2649x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010

Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.

29.12.2010 v 11:11 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3958x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Rodinka pro otrlé, pokus druhý

V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.

13.12.2010 v 9:21 | Karma: 19,89 | Přečteno: 4406x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Rally ve slepé uličce

Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.

10.12.2010 v 9:12 | Karma: 19,47 | Přečteno: 3956x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?

Hlava-ruce-srdce je údajně filmem o lásce bez lásky, válce bez války a magii bez kouzel. Bez metaforických příkras by úplně stačilo říct, že je zkrátka o ničem.

22.11.2010 v 11:02 | Karma: 16,25 | Přečteno: 2874x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Nauka o snech pro pokročilé

Jan Švankmajer svůj nový film Přežít svůj život označuje za psychoanalytickou komedii. Důvodem nejsou ani tak věčné odkazy na Freuda a postava psychoanalytičky jako skutečnost, že pouze psychoanalytici ocení skutečnou hloubku jeho díla.

8.11.2010 v 9:12 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3027x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Od občanského průkazu k modré knížce

Tak dlouho Ondřej Trojan přihlížel přiživování Hřebejka na tvorbě Petra Šabacha, až se k adaptaci odhodlal sám. Měl to udělat už dávno...

25.10.2010 v 10:32 | Karma: 22,80 | Přečteno: 5275x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Habermannův seznam

Druhá světová válka nepřinesla vítěze ani poražené, jen oběti na obou stranách. Tak to vidí propagátor česko-německého přátelství Juraj Herz.

11.10.2010 v 13:14 | Karma: 17,25 | Přečteno: 3507x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Sadismus s rybí tváří

Existují pouze dva důvody, kvůli nimž se vyplatí nasadit si 3D brýle – plovoucí rybičky a dobře tvarovaná ňadra. Piraňa 3D obojím rozhodně nešetří.

7.10.2010 v 9:08 | Karma: 15,25 | Přečteno: 3572x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Román k uzoufání

Tomáš Bařina obohatil Románem pro muže českou kinematografii o nový žánr – komedii postrádající jakýkoliv záměrný i nechtěný humor. Něco podobného tady dosud nebylo.

23.9.2010 v 9:14 | Karma: 20,85 | Přečteno: 4121x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

V čem tkví velikost Čechů?

Podle Roberta Sedláčka v nadšení pro bizarnosti navzdory opovržení okolí. Sám režisér je toho ukázkovým příkladem.

27.8.2010 v 10:21 | Karma: 20,54 | Přečteno: 10644x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Vykoupení z věznice Mírov

V českých věznicích si trest odpykává přes 22 tisíc hříšníků. Jen jeden z nich má však natolik zmáknuté PR, že jeho jméno najdeme v programu kin.

6.8.2010 v 13:18 | Karma: 23,27 | Přečteno: 4958x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Počátek určuje pravidla snění

Realita je už pro Christophera Nolana příliš fádní. V Počátku se rozhodl prozkoumat vše, co lidstvo prožívá v mysli během třetiny svého života, kdy se noří do spánku.

24.7.2010 v 9:16 | Karma: 17,93 | Přečteno: 3094x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Shrek jako za mlada

Zazvonil zvonec a zlobřího dobrodružství je jednou provždy konec... nebo taky vůbec ne.

13.7.2010 v 9:29 | Karma: 14,17 | Přečteno: 4147x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Hračky, co na smetiště nepatří

O tom, že hračky ve skutečnosti prožívají dramatičtější příběhy, než jejich majitelé, nás už potřetí přesvědčuje studio Pixar a jeho Toy Story.

21.6.2010 v 15:31 | Karma: 15,54 | Přečteno: 4626x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Kukyho putování mechem a kapradím

Jan Svěrák dojímá a zároveň děsí příběhem alergenního růžového medvídka, který v lese plném bizarních obyvatel zažívá krušné chvíle.

24.5.2010 v 8:55 | Karma: 18,16 | Přečteno: 3326x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Hledá se talent

Bude počet českých a slovenských talentů dostačující pro dvě souběžně probíhající televizní show?

16.5.2010 v 9:29 | Karma: 20,08 | Přečteno: 4121x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Než se Robin stal Hoodem

Tažení proti zbojníkům pokračuje. Nástrahám filmové adaptace po Jánošíkovi neunikl ani Robin Hood.

14.5.2010 v 8:41 | Karma: 27,20 | Přečteno: 6457x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Bohové museli být šílení

Může být pro Řecko větší pohroma než finanční krize? Ano, staré řecké báje a pověsti s nulovou atmosférou, ale zato ve 3D.

19.4.2010 v 9:03 | Karma: 20,63 | Přečteno: 3146x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6175x
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

');
//-->