Paměť národa podle Kawasakiho
Kawasakiho růže se zabývá otázkou udavačství a rolí StB, která si v období normalizace dokázala podmanit nejednoho člověka tím, že nenásilným způsobem zaútočila na jeho slabou stránku. Jedním z nich je i psychiatr a bývalý disident, jehož činy mají být brzy oceněny Pamětí národa. Minulost je však komplikovanější, než se na první pohled zdá, a jeho cena nemusí být až tak zasloužená.
Mapování svědomí českého národa v průběhu minulého století je Hřebejkovi a Jarchovskému vlastní. Společnými silami divákům zprostředkovali pohled na události v období druhé světové války (Musíme si pomáhat), hořkosladká 60. léta (Pelíšky), normalizaci (Pupendo) i porevoluční éru (U mě dobrý). Kawasakiho růže ovšem šetří humorem i ironií a ve společné filmografii tak představuje zlomový bod. Přestože se Kawasakiho růže k odkazu Hřebejka s Jarchovským nehlásí, jejich autorský rukopis bohužel nezapře. Do filmu tak navzdory jeho nepopíratelným kvalitám pronikly i neduhy známé z předchozích děl. V tomto ohledu má Kawasakiho růže nejblíže ke komedii U mě dobrý, kde vlastní zápletce předcházel také nepřiměřené dlouhý úvod odbíhající od hlavní myšlenky. Čekání na zásadní konflikt zde vyplňují vedlejší postavy v čele s televizním zvukařem propojeným s hlavním hrdinou natáčením dokumentu i rodinnými vazbami. Tomu život komplikuje tchánovo opovržení i milenka. První problém se tak pokusí vyřešit zveřejněním utajovaného spisu, což vede k rozkladu celé rodiny, a druhý společným sezením s manželkou i milenkou v duchu učení náboženské sekty, což má za následek pouze trapnost.Vykonstruovaný milostný trojúhelník mladších postav se ve chvíli, kdy vycházejí najevo události z minulosti, ukáže jako malicherný projev generace nezatížené režimem. Příběh o pomstě i strachu, v němž figuruje také manželka hlavního hrdiny a její bývalý milenec, má oproti němu skutečný dramatický náboj a problémy z úvodu filmu se v jeho stínu jeví jako zbytečná vata.
Tvůrci bohužel opět prokazují svou neukojitelnou zálibu v hláškování, která ve filmu se snahou vyjádřit se k vážnému tématu působí zcela nepatřičně. Ke cti jim budiž alespoň to, že o traumatu z minulosti dokáží vyprávět bez pomoci flashbacků, jejichž roli zastávají občas přetažené dialogy.Hřebejk se konečně dokázal zříct mediálně provařených tváří a do nejnovějšího počinu obsadil převážně herce, kteří zaujmou spíše svými schopnostmi, než populárním jménem. V obsazení tak namísto Jiřího Macháčka a Anny Geislerové figurují časem prověřené osobnosti i nové tváře. Přestože se děj točí především kolem bývalého disidenta, jeho představitel Martin Huba má v Kawasakiho růži spíše pasivní roli, a větší prostor dostává jeho žena v podání Daniely Kolářové. Ta dokázala o nepříjemných událostech celý život úspěšně mlčet a nyní se na popud dcery musí konfrontovat s realitou. Překvapivě přirozeně působí Antonín Kratochvíl jako bohémský umělec, jehož režim vystrnadil do Švédska. I když se uznávaný fotograf na plátně objevuje poprvé, z jeho Bořka sálá osobní morální vítězství. Podstatně hůře dopadnul Milan Mikulčík představující pomstychtivého zetě. Že by proto v polovině filmu narychlo zmizel, ačkoliv je iniciátorem veškerého dění?
O tom, zda-li se Hřebejk dál vydá vstříc nevyřešeným traumatům nebo zvolí návrat k podbízivým komediím, rozhodnou samotní diváci. Ke zhlédnutí Kawasakiho růže je nejspíš nepřiláká nesrozumitelný plakát, nic neříkající trailer ani zavádějící název, kvůli němuž je do děje násilně začleněna postava japonského malíře.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Další případ zpožděné dodávky zbraní. Česká firma se soudí na Ukrajině
Premium Vztahy mezi Českem a Ukrajinou nejsou vždycky idylické. Svědčí o tom soudní spor, na který narazila...
Světlušky mění válčení ve městech. Nové drony snížily počet padlých Izraelců
Premium Jen několik decimetrů velký přístroj může znamenat revoluci městské války: minivrtulník, který...
Dva ruští vojáci se doznali k trojnásobné vraždě na Ukrajině
V okupované části Chersonské oblasti na jihovýchodu Ukrajiny zadrželi dva ruské vojáky, kteří se...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Prodej, Byty 1+kk, 60 m2 - Pardubice
nábřeží Závodu míru, Pardubice - Zelené Předměstí
4 860 000 Kč
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->