Milujte svého sponzora
Miluji tě, miluji tě, miluji tě, miluji tě...www.madeta.cz
Zasloužilá umělkyně Lucie Bílá během své kariéry posbírala více ocenění, než by se slušelo. Poté zažila těžké časy, když v oblíbenosti klesla až na druhé místo a teď by se spojila i s… mlékárnou, aby opět dosáhla vrcholu. Těžko říct, kdo komu slouží – zda-li Madeta Lucii Bílé nebo je tomu právě naopak. Podle plakátu to vypadá, že se zpěvačka přiživila na reklamní kampani nepropagující nic víc než obyčejný sýr. Důstojnost jde v tomto případě stranou. O čemž svědčí i Lucčin nejnovější singl „Miluji tě“, v němž se v omámení touhou po úspěchu překvapivě nevyznává k lásce ke všem milovaným lidičkám, ale odhaluje svou vášeň k oblíbenému sýru Madeta, který má na propagačních materiálech téměř stejný prostor jako samotná umělkyně. A věřit jí, že to všechno dělá z lásky, je asi stejně tak důvěryhodné, jako když se kolegyně Helenka Vondráčková v televizní reklamě s chutí zakousne do mražené kalorické pochoutky polské výroby.
V českém showbusinessu není lepšího příkladu těsného spojení umění a komerce, než v případě uvedení muzikálu Elixír života v divadle Ta Fantastika (spolumajitelkou není nikdo menší než Lucie Bílá). Projekt je na webu označován za „féerickou podívanou“ a „neuvěřitelný muzikál“. Neuvěřitelné na něm je maximálně to, že se ve skutečnosti jedná o dvouhodinovou reklamu na Wobenzym, který Lucie Bílá před lety také ochotně s širokým úsměvem propagovala.
Bílá si ve svém divadle může hrát co chce. Pokud se tím trefí do vkusu svých fanoušků, může si klidně zinscenovat muzikál z vlastních hitů a navíc se obsadit do hlavní role. Zarážející je ovšem skutečnost, kde bere Petr Kratochvíl (spolumajitel divadla) drzost stěžovat si u Evropského soudního dvora na diskriminaci Ta Fantastiky při rozdělování kulturních grantů. Zdali-pak se ve své stížnosti zmínil o tom, jaké že to „férie“ se zde provozují. Kultura se prostě buď dělá pro podporu kulturních hodnot nebo jednoduše pro prachy. A pokud je v něčem namočená Lucie Bílá, jedná se samozřejmě o druhou skupinu.
Reklamní dravost je ještě evidentnější v „umění“ filmovém. Product placement je běžnou formou financování filmů na celém světě. Ale ani v tom nejblbějším americkém filmu není tak nevkusně použit, jako je tomu u současné české kinematografie. Mistrem v tomto oboru jsou Karlovarské minerální vody, které mají tendenci nacpat se do každého snímku ze současnosti. Na umístění lahví minerálek do obrazu by nebylo nic špatného, přece jen je to oblíbený nápoj. To by se ovšem musely „tvářit“ alespoň trochu přirozeně. V praxi je bohužel postup takový, že etiketa musí být za každou cenu čitelná a pokud by divákovi ani tehdy nebylo jasné, co že to tam ti lidí pijí, tak si postavy pro jistotu objednají ještě jednu „tu Mattonku“.
Některé scény z restaurací pak vypadají, jako by do scénáře byly dodatečně připsány, jen aby se ve filmu mohl propagovat „oblíbený nápoj filmových hvězd“. Sponzoring Mattoni nelze v žádném případě považovat za mecenášství, jako je tomu například u společnosti RWE, která svůj produkt (zemní plyn) může do filmu dostat jen stěží. Pokud majitel Karlovarských minerálních vod přispěje do rozpočtu filmu určitým obnosem, může se na první pohled tvářit jako zachránce podporující „dobrou věc“. Ve skutečnosti je pak jeho investice naprosto zanedbatelná v porovnáním s částkou, na jakou by jej přišla reklama ve stejném rozsahu (stovky představení v kině, tisíce prodaných DVD a nekonečné uvádění v televizi, kde jeho „značka“ bude neodstranitelnou součástí audiovizuálního díla).
Dosud platilo, že sponzorovat film si může dovolit jen opravdu výdělečná společnost. K podpoře Gymplu (nejnovějšího počinu Tomáše Vorla) se však hrdě hlásí i Dopravní podnik hlavního města Prahy, ve filmu vystupující jako snadná kořist graffiťáků. Dopravní podnik má zajisté stovky lepších možností, kam peníze investovat (občas mu začnou za jízdy hořet autobusy). Ono se to přispívání do kultury nakonec snad opravdu vyplatí.
A proto milujte sponzory svých milovaných hvězd. Nebýt jich, tak je veškerý showbusiness v troskách. Pokud fanoušek dostane svou dávku umění, nějaké ty reklamy kolem ochotně přehlédne. Ti ostatní může alespoň utěšit skutečnost, že plakáty masové kultury zdobí na místo loga ministerstva kultury značky výrobků potravinářského průmyslu.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
Prodej, stavební pozemek 1620 m2, Hnojice, okr. Olomouc
Hnojice, okres Olomouc
2 595 000 Kč
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->