Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bohové museli být šílení

19. 04. 2010 9:03:40
Může být pro Řecko větší pohroma než finanční krize? Ano, staré řecké báje a pověsti s nulovou atmosférou, ale zato ve 3D.

Zapomeňte na Eduarda Petišku i Souboj Titánů z roku 1981. Louis Leterrier odkaz antiky přizpůsobil strhujícím tempu 21. století a vyšel tak vstříc publiku, které řecké legendy zná maximálně ze série o Percym Jacksonovi. Postačí mu tak vidět Persea bojujícího s Medúzou nebo Krakenem, aniž by se dožadovalo vysvětlení, co za celým jeho snažením stojí. Nový Souboj titánů totiž sází na akci, kterou je jen občas potřeba prostřídat tupými dialogy, aby se příběh v celé své epické šíři vešel do 106 minut.

titan2.jpgNa vysvětlování tak není příliš času, čímž pochopitelně nejvíce utrpí hlavní hrdina. Scénář mu nedopřeje příliš prostoru k řešení jeho dilematu a výzvu, která má jednou provždy ukončit spor mezi lidmi a bohy, přijme bez váhání. Sam Worthington opět dokazuje, že je mužem velkých rolí. Jejich rozměr se ovšem spíše než rozsahem herectví vyznačuje výší filmových rozpočtů. Souboj titánů mu ovšem poskytuje přece jen o něco více prostoru k projevení svých předností – na rozdíl od Avatara má dostatek příležitostí odhalit na plátně i stehna.

U Souboje titánů je až fascinující, že se film z rozpočtem 125 milionů dolarů před natáčením nedostal k jedinému soudnému člověku, který by odhalil jeho nedostatky už v prvopočátku. Kdyby tvůrci věnovali scénáři jen setinu péče, co digitálně vytvořeným monstrům, nemohli by Perseovi přichystat tak přímočarou cestu. Před tím, že během celého putování neprojeví sebemenší náznak lidskosti, ho neomlouvá ani jeho polobožský původ.

Titan1.jpgRemake má oproti téměř 30 let staré předloze navrch jen po technické stránce, ve všech ostatních rovinách selhává. Pokud by se vývoj kinematografie soudil jen podle dvou titánských soubojů, zdálo by se, že pokrok nastal jen u trikařů, zatímco ostatní členové štábu včetně herců za tři desetiletí zdegenerovali.

Ale ani štědrý rozpočet v případě Leterrierova paskvilu nemusí představovat strhující zážitek. Jeho film často působí jakoby si vypůjčil některé exponáty z pouťového domu hrůzy. Názorným příkladem jsou džinové se zářivě modrým pohledem nebo oční bulva s masivním nervem, která u čarodějnic nahradila nejspíš příliš fádní křišťálovou kouli. Novodobý Souboj titánů dokonce ani nerespektuje zažitá vyobrazení postav z řeckých bájí. Charón tak přišel o pověstnou kápi a připomíná kombinaci E.T. mimozemšťana a Freddyho Kruegera. To však ještě není nic v porovnání s Medusou, která je až na hadí tělo docela sexy na to, že by svým vzhledem měla způsobit smrt.

titan4.jpgFilmaři v roce 2010 poněkud zapomínají, že antika dala světu nejen příběhy božstev z Olympu, ale také způsob, jak je správně vyprávět. Ve starověkém Řecku už před více než dvěma a půl tisíci lety věděli, že nestačí řadit jednu akci za druhou, ale mezi počátkem a koncem děje by měl být zřejmý alespoň nějaký vývoj. Tyto zákony bohužel pro film platí i v době, kdy Kraken dokáže proniknout do třetího rozměru.

V úvodu filmu podbarveném kýčovitým průletem galaxiemi se praví, že jen ty nejvýznamnější příběhy zůstanou navždy zapsány ve hvězdách. Souboj titánů z roku 2010 do této elitní skupiny rozhodně nikdy patřit nebude.

Autor: Adam Chromý | pondělí 19.4.2010 9:03 | karma článku: 19.44 | přečteno: 3128x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Jan Matuška

Miloš Zeman recenzuje knihy - Díl první: Ústava České republiky

Moji milí občané, tedy vy, co jste mne volili. Už několikrát a opakovaně jsem byl svědkem toho, jak novinářská žumpa a Sörösem placená lumpenkavárna nařkli mé voliče z primitivnosti a nevzdělanosti.

25.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 11.47 | Přečteno: 225 | Diskuse

Karel Sýkora

Plastický chirurg na dovolené... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 17:28 | Karma článku: 4.82 | Přečteno: 120 |

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.55 | Přečteno: 261 | Diskuse

Dana Emingerová

Klavír? Nutit nebo nenutit děti hrát?

Věřte tomu nebo ne, ale po čtvrtstoletí pauzy jsem propadla klavíru. Dokonce se doma o něj pereme. Tedy já a mí tři synové... Ovšem i u nás to zpočátku vypadlo, že hudební výchova dopadne bledě a bude se opakovat rodinná historie.

25.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 280 | Diskuse

Karel Sýkora

Je spoluzodpovědný za stav občanské společnosti... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 8:01 | Karma článku: 7.01 | Přečteno: 105 |
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6135
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.