Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Shrek jako za mlada

13. 07. 2010 9:29:28
Zazvonil zvonec a zlobřího dobrodružství je jednou provždy konec... nebo taky vůbec ne.

Od chvíle, kdy zelený zlobr převrátil pohádkovou říši vzhůru nohama, uplynulo desetiletí, jemuž svět vděčí za rozvoj 3D technologie a méně pak za další dvě pokračování Shreka. Studio DreamWorks si vzalo oba podněty k srdci a rozhodlo se s historicky prvním držitelem Oscara za nejlepší animovaný film rozloučit stylově. Shrek tak vstoupil do třetího rozměru a vrátil se do dob, kdy byl ještě plný síly, tedy na samotný počátek.

Shrek1.jpgZapomeňme na všechny více či méně přínosné postavy, které byly do prodloužených dobrodružství Shreka násilně začleněny. Třetí díl totiž prokázal, že celá série se již vyčerpala a nešťastně odbočila od originálu, který byl původně pojat jako uzavřená kapitola. Hollywood se však na rozdíl od pohádek řídí zákony ekonomiky, podle nichž je životnost filmových hrdinů přímo úměrná zájmu publika. Shrek tak musel k opravdovému happy endu dojít značnou oklikou.

Když už v království za sedmero horami nezbyla jediná bytost, která by dokázala do příběhu vznést originalitu, tvůrci jej osvobodili od pravidel časoprostoru. Čtvrtý díl se vlivem úmluvy se zákeřným skřetem Rampelníkem odehrává stejně jako jednička v době, kdy Shrek ještě postrádal sociální cítění i základní hygienické návyky. V alternativním počátku ovšem nic nefunguje podle jeho představ - Oslík slouží ježibabám, Kocour vyměnil kord za plnou misku smetany a Fiona tak dlouho čekala na svého zachránce, až vzala spravedlnost do svých rukou a stanula v čele zlobřího odboje.

Za vším stojí metafyzický paradox, který by se hodil spíše do sci-fi, než do rodinného animovaného filmu. Shrek totiž Rampelníkovi za možnost dočasného návratu do minulosti obětoval den, kdy se narodil, a ve výsledku se tak nemohly odehrát události známé z předchozích dílů. Zejména dětským divákům to může pořádně zamotat hlavičku.

Shrek2.jpgPokud se ale přes tento zkrat ve vyprávění přeneseme a přestaneme se zabývat jeho (ne)logičností, čeká nás nejlepší příběh... od dob prvního Shreka. Hlavní hrdina totiž musí znovu bojovat o přízeň Fiony (tentokrát bez princeznovské kletby) a zopakovat si v novém pojetí strasti, jimiž už si v minulosti prošel. Film tak má oproti předchozím pokračováním opět pevně definovaný děj. A to se cení i přesto, že jde v podstatě jen o zopakování původního konceptu.

Závěrečnému Shrekovi se daří i díky třetímu rozměru držet svižnější tempo, ale chybí mu to, co kdysi způsobilo jeho revolučnost – humor. Závěrečná epizoda má žánrové blíže ke klasické pohádce a zcela rezignuje na parodickou rovinu, jíž se Shrek kdysi odlišil od běžné produkce animovaných filmů. Scénář postrádá popkulturní odkazy a nostalgicky recykluje vtipy z předchozích dílů. Jakýkoliv pokus o inovaci tentokrát končí u tanečních scén směřujících plynule od vtipnosti k trapnosti.

Rozlučkový „Shrek Reloaded“ se sice dokázal vyvarovat dřívější rozpolcenosti, ale stejně jako trojka nedokáže příliš využít hudební motivy, když akční scény doprovází uspávající melodie. Není tak divu, že ve finále dojde na osvědčený hit I Am Believer.

Shrek:Zvonec a konec je důstojnou tečkou za sérií, která dokázala poslat zeleného zlobra v plné formě do předčasného důchodu, kde dospěje k nesmrtelnosti s mnohem větší pravděpodobností, než kdyby bylo jeho další působení ve filmu násilně prodlužováno. Jak inspirativní...

Autor: Adam Chromý | úterý 13.7.2010 9:29 | karma článku: 12.99 | přečteno: 4068x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Jan Matuška

Miloš Zeman recenzuje knihy - Díl první: Ústava České republiky

Moji milí občané, tedy vy, co jste mne volili. Už několikrát a opakovaně jsem byl svědkem toho, jak novinářská žumpa a Sörösem placená lumpenkavárna nařkli mé voliče z primitivnosti a nevzdělanosti.

25.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 11.47 | Přečteno: 225 | Diskuse

Karel Sýkora

Plastický chirurg na dovolené... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 17:28 | Karma článku: 4.82 | Přečteno: 120 |

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.55 | Přečteno: 261 | Diskuse

Dana Emingerová

Klavír? Nutit nebo nenutit děti hrát?

Věřte tomu nebo ne, ale po čtvrtstoletí pauzy jsem propadla klavíru. Dokonce se doma o něj pereme. Tedy já a mí tři synové... Ovšem i u nás to zpočátku vypadlo, že hudební výchova dopadne bledě a bude se opakovat rodinná historie.

25.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 280 | Diskuse

Karel Sýkora

Je spoluzodpovědný za stav občanské společnosti... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 8:01 | Karma článku: 7.01 | Přečteno: 105 |
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6135
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.