Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Počátek určuje pravidla snění

24. 07. 2010 9:16:53
Realita je už pro Christophera Nolana příliš fádní. V Počátku se rozhodl prozkoumat vše, co lidstvo prožívá v mysli během třetiny svého života, kdy se noří do spánku.

Může ještě vůbec režisér, který dokázal pozpátku odvyprávět Memento, manipulovat diváky v Dokonalém triku a Temným rytířem zcela zastínit všechny Batmanovy komiksové bratříčky, něčím překvapit? I v současném Hollywoodu naštěstí občas dojde na zázrak, díky němuž vrní blahem diváci, kritici i producenti.

Počátek opět dokazuje Nolanovu schopnost pohrávat si s vyprávěním způsobem, který publikum nutí přemýšlet a tím udržet pozornost. Pokud vydrží až do konce, čeká jej opojný pocit z toho, že přes veškeré nástrahy dokázalo pochopit příběh odehrávající se v několika rovinách, který se tolik liší od všeho, co mohlo dosud v kinech vidět.

poc1.jpgNolanův sci-fi thriller překvapivě nelíčí zrození čehokoliv nového, jak by mohl český distribuční název mylně lákat, ale jeho podstatou je vnuknutí odpovídající originálnímu titulu Inception. Počátek je paradoxně tím, co filmu převážně schází. Příběh se totiž odvíjí dle logiky snů, z nichž po procitnutí zbývá pouhý dojem, který nikdy nelze v plném rozsahu rekonstruovat. Přestože snění nabízí svět nebývalých možností, Nolan je až striktně realistický. Fiktivní prostředí nezaplňuje kýčovitými vizemi, ale sestavuje jej výhradně z reálných dojmů.

Pro pobyt ve snech, které lze díky pokrokovým technologiím v Počátku vzájemně sdílet, režisér sestavil vlastní řád. Definuje jej v úvodní scéně, která ve vyprávění slouží jako manuál lidského podvědomí. Hrdinové se pohybují ve světě vytvořeném po vzoru bludiště, zatímco jejich fyzická těla dřímají a čekají na probouzející „kopanec“. Sen však vždy náleží jen jednomu spáči a přítomnost ostatních hostů v něm dokáží odhalit „projekce“, což je něco ve smyslu virtuálního komparsu. Hranice mezi fikcí a skutečností se postupně ztrácí a prokázat ji mohou pouze „totemy“ - originální předměty, jejichž podobu znají jen samotní majitelé a nelze je tak zhmotnit v cizím snu.

poc2.jpgTím je ovšem stanovena pouze základní forma snění. Počátek jde mnohem dál a ve finále funguje až na čtyřech úrovních odehrávajících se v odlišných rovinách vědomí, kde čas plyne různým tempem. Komplikovaná struktura však rozvíjí cíleně prostou zápletku, v níž jde o zájmy vlivné korporace usilující o zničení konkurence. K tomu je potřeba nastávajícímu dědici vnuknout cizí myšlenku, aby se zachoval jinak, než si přeje jeho umírající otec. Snový tým se však ocitá v pasti, kde se propadá do další a další odnože reality a je nucen improvizovat. A aby toho ještě nebylo málo, hlavního hrdinu pronásledují vzpomínky, v nichž ho láká na scestí jeho zesnulá žena.

Díky možnosti snění ve snu se cesty jednotlivých členů výpravy rozdělí a děj se tak v jeden moment odehrává v zasněženém betonovém bunkru, hotelovém komplexu, kde neplatí zákony gravitace, zcela imaginárním světě i dodávce, jejíž náraz na vodní hladinu probudí synchronizovaně k životu všechny protagonisty, kteří ve skutečnosti absolvují ve spánku zaoceánský let.

poc3.jpgJednotlivé linie jsou do sebe ve snaze o zpřehlednění děje celkem přehledně zasazeny a navzdory komplikovanému zauzlení se v závěru dostaví úleva připomínající uspokojení nad sestaveným hlavolamem. Originalita Počátku ovšem končí až se závěrečným záběrem, který má až do poslední vteřiny potenciál zvrátit pointu celého filmu.

Leonardo DiCaprio po Prokletém ostrově opět ztvárnil postavu muže, jehož psychika je narušena traumatem z minulosti. Počátek však na jeho výkonu na rozdíl od Scorseseho thrilleru nestojí. V jeho obsazení se totiž nenajde prakticky nikdo, kdo by svým ztvárněním svěřené role nepřispěl k dokonalému zážitku. Totéž platí pro veškeré technické složky filmu i hudbu Hanse Zimmera přesvědčivě navozující pocity blížící se katastrofy.

Christopher Nolan stvořil fascinující svět a nepotřeboval k tomu třetí rozměr ani azurové obludy. Jeho Počátek se odehrává v kulisách až nepříjemně odpovídajícím skutečnosti. Zatímco výlet na Cameronovu Pandoru nabízel únik od všedních traumat, Nolan nás zavede do podvědomí plného skličující atmosféry, kde ožívá vše, co bylo dosud bezpečně ukryto ve vlastní (v horším případě i cizí) mysli.

Autor: Adam Chromý | sobota 24.7.2010 9:16 | karma článku: 17.00 | přečteno: 3064x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Jan Matuška

Miloš Zeman recenzuje knihy - Díl první: Ústava České republiky

Moji milí občané, tedy vy, co jste mne volili. Už několikrát a opakovaně jsem byl svědkem toho, jak novinářská žumpa a Sörösem placená lumpenkavárna nařkli mé voliče z primitivnosti a nevzdělanosti.

25.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 11.47 | Přečteno: 225 | Diskuse

Karel Sýkora

Plastický chirurg na dovolené... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 17:28 | Karma článku: 4.82 | Přečteno: 120 |

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.55 | Přečteno: 261 | Diskuse

Dana Emingerová

Klavír? Nutit nebo nenutit děti hrát?

Věřte tomu nebo ne, ale po čtvrtstoletí pauzy jsem propadla klavíru. Dokonce se doma o něj pereme. Tedy já a mí tři synové... Ovšem i u nás to zpočátku vypadlo, že hudební výchova dopadne bledě a bude se opakovat rodinná historie.

25.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 280 | Diskuse

Karel Sýkora

Je spoluzodpovědný za stav občanské společnosti... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 8:01 | Karma článku: 7.01 | Přečteno: 105 |
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6135
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.