Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V čem tkví velikost Čechů?

27. 08. 2010 10:21:34
Podle Roberta Sedláčka v nadšení pro bizarnosti navzdory opovržení okolí. Sám režisér je toho ukázkovým příkladem.

Chcete vědět co vede potrhlé spoluobčany k prolézání squashovou pálkou, stavění minaretů ze slámy, přežírání se párky nebo sbírání čtyřlístku? Film Největší z Čechů na nic z toho neodpoví. Zato se z něj dovíme, že Robertu Sedláčkovi nebylo umožněno zfilmovat příběh Jiřího Čunka. Nedoceněný talent a přebytečný čas proto využil ve svůj prospěch a natočil autobiograficky laděný hraný dokument o ukřivděném režisérovi, jemuž v cestě na vrchol brání ignorace diváků i vlastní ego.

nejv2.jpgRobert Sedláček je vedle několika dokumentů podepsán pod thrillerem Pravidla lží a komedií Muži v říji, v niž se už projevuje jeho slabost pro podivínské charaktery. Oba filmy patří v rámci české kinematografie k nadprůměru a spojuje je také smutný fakt, že se na ně diváci do kin rozhodně nehrnuli. Snad proto se Sedláček rozhodl zcela vymanit z hlavního proudu a natruc nevděčnému publiku tvoří zcela „nemasovým“ způsobem, čímž se stylizuje do role zneuznaného autora.

V nejnovějším počinu svou osobní křivdu spojil s natáčením dokumentu o českých rekordmanech, jejichž předností je přesvědčení o vlastní výjimečnosti a imunita vůči posměchu. Režisér s osudem Sedláčka a tváří Jaroslava Plesla ve filmu s dalšími třemi ztroskotanci objíždí jedince s bizarními zájmy, díky nimž dokázali najít smysl svých životů. Přestože se podařilo dát dohromady opravdu pestrou sestavu podivínů, film jejich potenciál příliš nevyužívá. Většinu z nich prezentuje jako autisty odtržené od reality. Nejde jim ani tak o to být nejlepší jako rozvíjet svou individualitu.

nejv3.jpgNejvětší z Čechu bohužel nefunguje jako hraný film ani jako dokument. K prvnímu mu chybí pořádný děj s vývojem a pointou, k druhému autentičnost. Sedláček totiž namísto některých skutečných rekordmanů obsadil herce a věrný realitě zůstal jen v případě jedinců využívajících tělesné anomálie nebo provozujících příliš nebezpečné aktivity. Ani sebelepší herec však nedokáže o své posedlosti hovořit s takovým kouzlem jako člověk, který jí zasvětil celý život. Představitelé své předobrazy zesměšňují přehráváním (Taclík) nebo je berou až příliš vážně, což vede k nechtěné parodii (Myšička, Holub). Nejvíce však utrpěl ředitel agentury Dobrý den. Igor Bareš jej natolik démonizoval, že jej může sotva někdo pokládat za člověka při smyslech.

Téma české touhy po prvenství v čemkoliv je natolik bohaté, že by zcela postačilo věnovat se mu samostatně v dokumentárním filmu a celou rovinu o punkovém natáčení si schovat do šuplíku. Všichni hlavní hrdinové totiž nevzbuzují příliš sympatií a herečtí představitelé působí neuvěřitelně otráveně. Lze vůbec soucítit s laxním režisérem, který ke své práci přistupuje bez jakéhokoliv nadšení a nemá sebemenší snahu výsledek vlastního projektu ovlivnit?

nejv1.jpgOtázkou zůstává, proč každým coulem televizní film zamířil do kin, kam chodí přesně ti diváci, jejichž bojkot nedá Robertu Sedláčkovi spát. Všechny ty nepřirozené dialogy, kolovrátková hudba i grafika, již je zručný technik České televize schopný vytvořit během jedné směny, jsou součástí úmyslně nedokonalého díla, které chce za každou cenu zůstat masami nedoceněno, aby ještě lépe vyzněl jeho obsah. Pokud o tom někdo pochybuje, stačí se podívat na děsivý plakát odrazující od návštěvy kina i poslední potenciální diváky. Vše může být výsledkem amatérismu stejně jako cílené ironie. Robert Sedláček však stejně jako všichni ti nepochopení lovci rekordů až příliš dobře ví, co dělá. A snad právě proto nikdy nemůže stanout po boku kolegů, kvůli jejichž filmům jsou statisíce lidí ochotny investovat do návštěvy kina.

Autor: Adam Chromý | pátek 27.8.2010 10:21 | karma článku: 20.15 | přečteno: 10638x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Jan Matuška

Miloš Zeman recenzuje knihy - Díl první: Ústava České republiky

Moji milí občané, tedy vy, co jste mne volili. Už několikrát a opakovaně jsem byl svědkem toho, jak novinářská žumpa a Sörösem placená lumpenkavárna nařkli mé voliče z primitivnosti a nevzdělanosti.

25.7.2017 v 17:37 | Karma článku: 11.47 | Přečteno: 228 | Diskuse

Karel Sýkora

Plastický chirurg na dovolené... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 17:28 | Karma článku: 4.82 | Přečteno: 120 |

Jiří Borový

S07E02: Stormborn - 40 %

Tak jsem včera čekal na osmou hodinu, abych se podíval jako ostatní normální lidé, kteří neponocují, na další díl seriálu Hra o trůny.

25.7.2017 v 9:21 | Karma článku: 6.55 | Přečteno: 261 | Diskuse

Dana Emingerová

Klavír? Nutit nebo nenutit děti hrát?

Věřte tomu nebo ne, ale po čtvrtstoletí pauzy jsem propadla klavíru. Dokonce se doma o něj pereme. Tedy já a mí tři synové... Ovšem i u nás to zpočátku vypadlo, že hudební výchova dopadne bledě a bude se opakovat rodinná historie.

25.7.2017 v 9:09 | Karma článku: 16.30 | Přečteno: 282 | Diskuse

Karel Sýkora

Je spoluzodpovědný za stav občanské společnosti... :-)

Miroslav Kemel je český karikaturista a písničkář. Živí se tvorbou kreslených vtipů. První vtip mu otiskli v deníku Práce v roce 1987, v roce 1989 publikoval v Dikobrazu.

25.7.2017 v 8:01 | Karma článku: 7.01 | Přečteno: 105 |
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6135
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

Seznam rubrik

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.