Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Román k uzoufání

23. 09. 2010 9:14:11
Tomáš Bařina obohatil Románem pro muže českou kinematografii o nový žánr – komedii postrádající jakýkoliv záměrný i nechtěný humor. Něco podobného tady dosud nebylo.

Udělat z Viewegha něco, co se na první pohled vůbec jako Viewegh netváří, není úplně až tak špatný nápad. Bařina se naštěstí snažil vyhnout prvoplánovým hláškám a pokusil se vydolovat maximum z trojice psychicky handicapovaných postav. Jeho režijní ambice ovšem těžce narážejí na plytkost předlohy. Bařina totiž zapomíná, že nemá k dispozici předlohu od Shakespeara, nýbrž od prachobyčejného českého lidového vypravěče.

Roman1.jpgJeho počínání má nebezpečně blízko k Viktoru Taušovi, který před dvěma lety nešťastně resuscitoval Sněženky a machry. Oba tvůrci dostali k dispozici výsostně komerční produkt se snadno prodejným názvem, jemuž se za každou cenu snažili vtisknout svůj nezralý autorský rukopis. Oba přitom nepochopili, že se od nich očekává masová komedie, a u postav se zaměřili na jejich neexistující psychologickou rovinu. Všichni hrdinové tak více či méně trpí a spolu s nimi i divák, který se do kina naivně přišel bavit.

Román pro muže je ovšem podstatně nesnesitelnější, protože na svého předchůdce navazuje čistě marketingově, a přináší tak zcela nové postavy, s nimiž se nikdo nemůže při vší snaze ztotožnit. Trojice sourozenců přes nebývalou pestrost vzbuzuje jen a jen lítost. Politováníhodný není překvapivě jen umírající asociál Bruno, ale i frustrovaná Aneta a především arogantní Cyril, který dává neustále povýšeně na obdiv svůj majetek a postavení. Naděje, že kdokoliv z nich prodělá sebemenší vývoj hyne po první hodině, kdy se trio v zoufalém tempu plouží do pětihvězdičkového (což je několikrát zdůrazněno) hotelu v Tatrách, kde se koná oslava luxusu a povrchnosti.

roman3.jpgVinen je pochopitelně autor scénáře Viewegh, který stále nepochopil rozdíl mezi knihou a filmem. V druhém případě je k udržení pozornosti potřeba propojit celou tu bezradnost dějovou linií a nějakým způsobem obhájit existenci postav. Románu pro muže však i tyto základní ingredience scházejí.

Po zbytečném retro prologu, v němž jsou neopodstatněně propojeny osudy téměř všech postav, a několika úmorných minutách vyplněných reklamními záběry korun stromů a přesycenou hudbou, se musí od Románu pro muže odvrátit i skalní Vieweghovi fanoušci a pravidelní diváci 3+1 s Miroslavem Donutilem. Mistrovi televizní zábavy se totiž podařilo vytvořit jednoho z nejodpudivějších filmových hrdinů poslední dekády. Jeho Cyril vystupuje jako sebevědomý macho a zcela přitom zapomíná, že vypadá jako odulý arogantní dědek se sex appealem na bodě mrazu, jemuž by při svádění nepomohlo ani kdyby měl na kontě celý státní rozpočet. Scény, kdy s ledovým klidem pronáší nejpřízemnější vulgarismy nebo testuje přípravek na podporu erekce, patří k těm, kvůli nimž je stydno chodit do kina.

roman2cap.jpgVypravěčské potácení odnikud nikam, kdy jde jen o to, jestli se Bruno konečně vyspí s najatou striptérkou, zachraňuje jen žárlivý Jan Budař, který se vydává do Tater svou špinavými penězi vykoupenou přítelkyni zkontrolovat. Společnost mu přitom dělá roztomile nechápavý fotbalista neodolatelně ztvárněný Filipem Čapkou. Oba ovšem do uzoufaného podobenství o nespravedlnosti lidského bytí zabloudili ze žánrově zcela odlišného románu.

Nic naplat, sledujeme komedii, která má potřebu ukázat život v celé jeho šíři. Román pro muže tak vedle slastí v podobě hýření penězi a sexuálních radovánek pamatuje i na utrpení v té nejbanálnější podobě. Ani finální scéna z pohřbu (pro příběh stejně postradatelná jako prolog) diváky nedojme. Tehdy už jsou totiž dávno přesvědčeni o tom, že hrdinové z pera mistra Viewegha hynou nejpozději se závěrečnými titulky.

Pokud máte prostý vkus jako hlavní hrdina a stejně jako on se spokojíte pouze s tím nejlepším, Román pro muže si s klidem nechte ujít. Rozhodně se totiž nejedná o pětihvězdičkovou záležitost.

Autor: Adam Chromý | čtvrtek 23.9.2010 9:14 | karma článku: 20.28 | přečteno: 4115x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Stereophonics – All In One Night

Stereophonics je velšská rocková skupina, založená v roce 1992 ve vesnici Cwmaman na jihu Walesu. Původní sestavu skupiny tvořili zpěvák a kytarista Kelly Jones, baskytarista Richard Jones a bubeník Stuart Cable.

19.9.2017 v 8:42 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 33 |

Martin Faltýn

Nově na Chodově - otevřeli knihy, má to ještě pihy

"Je tam vážně hezky, metrem nebo pěšky. Dá-li se, či nedá se - má to pihy na kráse." - Asi tak bych shrnul dojmy ze své dnešní návštěvy v OC Chodov, protože to jsem si jako knihomol nemohl nechat ujít.

19.9.2017 v 8:08 | Karma článku: 8.87 | Přečteno: 201 |

Yekta Uzunoglu

Zilhan dcéra Nimrodova

Na koberčeku pri stĺpoch katapultu nad mestom sme boli omámení tak, ako ešte nikdy predtým, zo žiadnej rozprávky alebo legendy, ktoré sme počuli rozprávať matkiným nežným a láskavým hlasom plným lásky.

19.9.2017 v 7:17 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse

Karel Sýkora

Victor Nunes – Obyčejné věci jako umění

Victor Nunes je netradiční umělec. Využívá obyčejné předměty k tvorbě neobyčejných obrázků zvířat, lidí ale i plno dalších věcí. Oplývá obrovskou kreativitou...

18.9.2017 v 20:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 63 |

Vladimír Koliandr

Pohádka o tom, co se děje na naší planetě – část 2 – aktuální stav

Pokračování pohádky (která pro vědomého je realitou). Každý, podle míry svého chápání fungování světa, zde něco může nalézt. Ten materialisticky přesvědčený třeba pohádku, která dobře končí.

18.9.2017 v 10:10 | Karma článku: 7.57 | Přečteno: 230 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6137
Filmový fanoušek tělem i duší:-)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.