Nauka o snech pro pokročilé
Režisér se po obrazově umírněnějších snímcích Otesánek a Šílení vrátil ke své experimentální podstatě a vytvořil hybrid mezi animovaným a hraným filmem, který posouvá hranice audiovizuálního díla do dimenze, v níž namísto běžných diváků figurují pořadatelé renomovaných festivalů a členové filmových akademií.
Námětem filmu Přežít svůj život je posedlost sny, v nichž se fragmenty reality proměňují v surrealistické vize a skutečné předobrazy získávají nové významy. Děj se odehrává v mysli Evžena, který z nudné všednosti uniká do svého podvědomí, kde se vzpomínky z jeho dětství prolínají s nenaplněnými tužbami. Tím vzniká nevšední variace na oidipovský komplex zkomplikovaná proměnlivou identitou postav.
Klíč k Evženovým snům nabízí psychoanalytička Holubová, s níž jsou spojeny ty snáze stravitelnější momenty filmu. Důvodem je přesně obsazená Daniela Bakerová, hrátky mezi Freudem a Jungem probíhající za jejími zády i fakt, že svou interpretací usnadňuje divákům orientaci v příběhu zahlceném mnohovýznamovými symboly.
Švankmajer si vytvořil vizuálně specifický svět popírající hloubku prostoru a de facto i filmové herectví. Přežít svůj život totiž připomíná koláž, v níž pozadí nahrazují statické fotografie a herci mimo detailní záběry slouží pouze jako obrazový materiál pro ploškovou animaci.
Vystřihovánková realita plná slepic, vajec, melounů a jablek však splývá v jeden nekonečný fantasmagorický výjev, který kvůli přílišné stylizaci postrádá silnější vazbu na skutečnost. Tím se bohužel ztrácí i možnost vnímat film jinak než pouze jako vymazlený počin autora s nepopíratelným přínosem pro kinematografii, který se už dávno nemusí trápit tím, že jeho filmy někoho (slušně řečeno) přivádějí do rozpaků.
Naplňovat starosvětským způsobem zásady surrealismu v době, kdy tento směr tvoří uzavřenou kapitolu dějin umění, je svým způsobem unikátem. Je-li kritériem přelomového uměleckého díla nepochopení masami, pak je Přežít svůj život učiněným skvostem, jemuž putování vylidněnými sály multiplexů jen ubírá na cti.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Adam Chromý
Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?
Hlava-ruce-srdce je údajně filmem o lásce bez lásky, válce bez války a magii bez kouzel. Bez metaforických příkras by úplně stačilo říct, že je zkrátka o ničem.
Adam Chromý
Od občanského průkazu k modré knížce
Tak dlouho Ondřej Trojan přihlížel přiživování Hřebejka na tvorbě Petra Šabacha, až se k adaptaci odhodlal sám. Měl to udělat už dávno...
Adam Chromý
Habermannův seznam
Druhá světová válka nepřinesla vítěze ani poražené, jen oběti na obou stranách. Tak to vidí propagátor česko-německého přátelství Juraj Herz.
Adam Chromý
Sadismus s rybí tváří
Existují pouze dva důvody, kvůli nimž se vyplatí nasadit si 3D brýle – plovoucí rybičky a dobře tvarovaná ňadra. Piraňa 3D obojím rozhodně nešetří.
Adam Chromý
Román k uzoufání
Tomáš Bařina obohatil Románem pro muže českou kinematografii o nový žánr – komedii postrádající jakýkoliv záměrný i nechtěný humor. Něco podobného tady dosud nebylo.
Adam Chromý
V čem tkví velikost Čechů?
Podle Roberta Sedláčka v nadšení pro bizarnosti navzdory opovržení okolí. Sám režisér je toho ukázkovým příkladem.
Adam Chromý
Vykoupení z věznice Mírov
V českých věznicích si trest odpykává přes 22 tisíc hříšníků. Jen jeden z nich má však natolik zmáknuté PR, že jeho jméno najdeme v programu kin.
Adam Chromý
Počátek určuje pravidla snění
Realita je už pro Christophera Nolana příliš fádní. V Počátku se rozhodl prozkoumat vše, co lidstvo prožívá v mysli během třetiny svého života, kdy se noří do spánku.
Adam Chromý
Shrek jako za mlada
Zazvonil zvonec a zlobřího dobrodružství je jednou provždy konec... nebo taky vůbec ne.
Adam Chromý
Hračky, co na smetiště nepatří
O tom, že hračky ve skutečnosti prožívají dramatičtější příběhy, než jejich majitelé, nás už potřetí přesvědčuje studio Pixar a jeho Toy Story.
Adam Chromý
Kukyho putování mechem a kapradím
Jan Svěrák dojímá a zároveň děsí příběhem alergenního růžového medvídka, který v lese plném bizarních obyvatel zažívá krušné chvíle.
Adam Chromý
Hledá se talent
Bude počet českých a slovenských talentů dostačující pro dvě souběžně probíhající televizní show?
Adam Chromý
Než se Robin stal Hoodem
Tažení proti zbojníkům pokračuje. Nástrahám filmové adaptace po Jánošíkovi neunikl ani Robin Hood.
Adam Chromý
Bohové museli být šílení
Může být pro Řecko větší pohroma než finanční krize? Ano, staré řecké báje a pověsti s nulovou atmosférou, ale zato ve 3D.
Adam Chromý
Co trápí Mamas & Papas?
Alice Nellis se po Tajnostech dala na intimnosti... a experimentování. Prokázala tím odvahu a trpělivost, kterou Mamas & Papas vyžaduje i od diváků.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->