Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?
„Zkuste někdy přijmout fakt, že některé věci jsou nad rámec vaší představivosti,“ praví výstižně jedna z postav předtím, než ji boj v první světové válce připraví o rozum. Film Davida Jařaba je nad rámec všední představivosti od hlavy až k patě. Tedy byl by, pokud by se neztratil v polemice o úplnosti celku a významu bezvýznamnosti, a nějakou tu hlavu a patu měl.
Jařab své zašifrované podobenství zasadil do období upadajícího Rakouska-Uherska. To vedle motivu rozkladu dosavadního řádu a nejistoty z budoucnosti skýtá i obrazově vděčnou poetiku secese, která je ve výpravě dostatečně zužitkována. Posedlost ladnými křivkami se tak zdá být hlavním důvodem, proč se Hlava-ruce-srdce odehrává ve 20. letech. Nadčasová úvaha o touze po nedosažitelných cílech totiž z této epochy neodhalí více, než její vytříbený vkus. Precizní výprava je tak jedním z mála objektivně hodnotitelných aspektů filmů. Tím druhým je hudba Petra Haase, bez níž by promyšlené obrazové kompozice působily ještě toporněji.
Námět filmu Hlava-ruce-srdce se odvíjí od neúspěšné okultistické seance, při níž je usmrcen plukovník rakousko-uherské armády. Z jeho těla jsou za nejasných okolností odstraněny jednotlivé části, které putují do různých končin světa, aby se staly podněty k dalším obřadům s nepředvídatelný výsledkem. Slibně naznačená detektivní zápletka s mysteriózním přesahem se ovšem záhy vytratí a do popředí se dostává plukovníkova snoubenka, která ukončí kariéru herečky a odjíždí za osiřelou neteří na venkov. Tam později nabídne azyl dvěma muži, kteří jsou s osudem jejího zesnulého partnera úzce provázáni.
Až dosud by se mohl zdát obsah filmu srozumitelný. Jařab se však ze všech sil snaží o to, aby diváky znejistil a přinutil je přemýšlet v symbolech. Rezignuje na vyprávění příběhu a vzdává se nabízeného konfliktu, který by mezi trojicí postav za běžných okolností vznikl. Herce vede stylem stylizované divadelní režie a nedává jim prostor k jakémukoliv náznaku přirozenosti. Tuto odcizenost umocňují i monotónně pronášené únavné repliky zkostnatělejší než literatura z počátku minulého století. Životní moudra zde ale nejsou jen výsadou lidí. Stejně dobře jako unylá Viktorie Čermáková s věčně napnutou šíjí je může pronášet i amputovaná ruka zprostředkovávající dialog mezi traumatizovaným poručíkem, sovou a lvem…
J
e více než zřejmé, že Hlava-ruce-srdce necílí na ty, kteří Romana Zacha znají z Ordinace v růžové zahradě a Zázraků života. Sotva však osloví kohokoliv, kdo od filmu očekává příběh v tradičním slova smyslu a uspokojení z toho, že veškerá ta mystifikace a manipulace s vnímáním nakonec vede k logicky vysvětlitelnému vyústění (jako např. Přežít svůj život od Švankmajera).
Poselstvím filmu je něco ve smyslu, že lidské tělo funguje na podobném principu jako chemická sloučenina, a pokud přijde o jakoukoliv svoji část, ztrácí výlučnost a nemůže už nikdy obstát jako plnohodnotný celek. Totéž platí pro film Davida Jařaba, jemuž k úplnosti schází to nejzásadnější – srozumitelný děj, který by diváky přiměl vzít toto výlučné kinematografické dílo se všemi jeho skrytými významy na milost.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Adam Chromý
Nauka o snech pro pokročilé
Jan Švankmajer svůj nový film Přežít svůj život označuje za psychoanalytickou komedii. Důvodem nejsou ani tak věčné odkazy na Freuda a postava psychoanalytičky jako skutečnost, že pouze psychoanalytici ocení skutečnou hloubku jeho díla.
Adam Chromý
Od občanského průkazu k modré knížce
Tak dlouho Ondřej Trojan přihlížel přiživování Hřebejka na tvorbě Petra Šabacha, až se k adaptaci odhodlal sám. Měl to udělat už dávno...
Adam Chromý
Habermannův seznam
Druhá světová válka nepřinesla vítěze ani poražené, jen oběti na obou stranách. Tak to vidí propagátor česko-německého přátelství Juraj Herz.
Adam Chromý
Sadismus s rybí tváří
Existují pouze dva důvody, kvůli nimž se vyplatí nasadit si 3D brýle – plovoucí rybičky a dobře tvarovaná ňadra. Piraňa 3D obojím rozhodně nešetří.
Adam Chromý
Román k uzoufání
Tomáš Bařina obohatil Románem pro muže českou kinematografii o nový žánr – komedii postrádající jakýkoliv záměrný i nechtěný humor. Něco podobného tady dosud nebylo.
Adam Chromý
V čem tkví velikost Čechů?
Podle Roberta Sedláčka v nadšení pro bizarnosti navzdory opovržení okolí. Sám režisér je toho ukázkovým příkladem.
Adam Chromý
Vykoupení z věznice Mírov
V českých věznicích si trest odpykává přes 22 tisíc hříšníků. Jen jeden z nich má však natolik zmáknuté PR, že jeho jméno najdeme v programu kin.
Adam Chromý
Počátek určuje pravidla snění
Realita je už pro Christophera Nolana příliš fádní. V Počátku se rozhodl prozkoumat vše, co lidstvo prožívá v mysli během třetiny svého života, kdy se noří do spánku.
Adam Chromý
Shrek jako za mlada
Zazvonil zvonec a zlobřího dobrodružství je jednou provždy konec... nebo taky vůbec ne.
Adam Chromý
Hračky, co na smetiště nepatří
O tom, že hračky ve skutečnosti prožívají dramatičtější příběhy, než jejich majitelé, nás už potřetí přesvědčuje studio Pixar a jeho Toy Story.
Adam Chromý
Kukyho putování mechem a kapradím
Jan Svěrák dojímá a zároveň děsí příběhem alergenního růžového medvídka, který v lese plném bizarních obyvatel zažívá krušné chvíle.
Adam Chromý
Hledá se talent
Bude počet českých a slovenských talentů dostačující pro dvě souběžně probíhající televizní show?
Adam Chromý
Než se Robin stal Hoodem
Tažení proti zbojníkům pokračuje. Nástrahám filmové adaptace po Jánošíkovi neunikl ani Robin Hood.
Adam Chromý
Bohové museli být šílení
Může být pro Řecko větší pohroma než finanční krize? Ano, staré řecké báje a pověsti s nulovou atmosférou, ale zato ve 3D.
Adam Chromý
Co trápí Mamas & Papas?
Alice Nellis se po Tajnostech dala na intimnosti... a experimentování. Prokázala tím odvahu a trpělivost, kterou Mamas & Papas vyžaduje i od diváků.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->