Bezdůvodná Nevinnost

Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.

Po nadějnější a v zahraničí překvapivě pozitivně přijaté Kawasakiho růži se mohlo zdát, že opět nastal čas brát Hřebejka s Jarchovským vážně. Nevinnost bohužel dokazuje jen unáhlenost této úvahy. Jejich desátý společný počin totiž není ani tak o křivém obvinění jako o tom, že postrádá smysl cokoliv sdělovat, pokud autor neví jak a hlavně proč.

Nevinnost těží podobně jako Kawasakiho růže z kontroverzního tématu, které sice Jarchovský dokáže v některých momentech plně zúročit, ale ve výsledku jej zbytečně rozmělní do několika nikam nevedoucích linií. Obsahovou nevyrovnanost, jíž trpí všechny jeho původní scénáře (Horem, pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek i Kawasakiho růže), tentokrát dotáhnul do nevídaného způsobu vyprávění popírajícího dosud fungující pravidla a s nimi spojená divácká očekávání.

Když se hlavní zápletka začne rozvíjet po půlhodině vyplněné více či méně postradatelnými obrazy a vyvrcholí dvacet minut před závěrečnými titulky, vznikne nekonvenční dílo filmového vizionáře nebo paskvil. Nakolik pánové Hřebejk s Jarchovským předběhli svou dobu, ukáže jen čas. V roce 2011 ovšem Nevinnost vzbuzuje dojem, že její námět vznikl při skleničce vína a do podoby scénáře byl rozvinut během následné kocoviny.

A je to velká škoda, protože „základ“ Nevinnosti (jímž se dá nazvat zhruba druhá třetina) řešící důsledky obvinění ze zneužití nezletilé dívky opravdu funguje, což se ovšem o filmu jako celku v žádném případě říct nedá. Přestože čtrnáctiletá Olinka od samého počátku vystupuje jako lhářka a diváky tak zbytečně zbaví všech pochybností, sledovat její pokřivené vnímání reality je fascinující. V roli křehké lolitky, která si je zároveň dobře vědoma svých ženských předností, si totiž nelze představit nikoho přesvědčivějšího než Annu Linhartovou. Přestože se v Nevinnosti ze všech sil činí Ondřej Vetchý, Zita Morávková i Anna Geislerová, je to právě ona, kdo na sebe dokáže strhnout veškerou pozornost. A to i navzdory tomu, že ji děravý scénář necitlivým způsobem předčasně vyřadí ze hry. Obsazení Luďka Munzara naopak filmu slouží podstatně lépe při jeho PR aktivitách, než v rámci samotného příběhu.

Má-li rozporuplná Nevinnost nějaký jednotící prvek, pak je to špatný začátek i konec. Oba totiž působí, jakoby jejich jediným smyslem bylo rozšířit zápletku hodnou hodinového televizního filmu na celovečerní stopáž. Úvod unavuje polopatickým zobrazováním reality, kdy scéně o konzumaci řízků musí zákonitě předcházet scéna se smažením řízků. Jinak by si snad někdo mohl myslet, že pocházejí z fast foodu. Naprosto kontraproduktivně vychází snaha začlenit do příběhu postiženého chlapce. A to tím spíš, že je nemilosrdně pozapomenut v momentu, kdy dochází k zásadnímu konfliktu a na dojímání už není prostor. Vzbuzovat lítost skrze handicapované osoby je totiž jednodušší, než se prodírat slabostmi těch na první pohled zdravých.

K nečekanému postupu se Nevinnost dopracuje v závěrečné pasáží, jejíž vykonstruovanost dokáže zcela pohřbít vše, co se film tak pracně snažil budovat. V okamžiku, kdy by se mělo schylovat k závěru, totiž přichází zásadní obrat, který v posledních minutách změní formu, motivaci postav a dokonce i samotný žánr. Vyšetřování údajného pedofila končí stejně rychle jako započalo a Nevinnost je překopána od základu, k čemuž slouží patetický monolog jedné z dosud upozaděných postav doprovázený neopodstatněnou retrospektivou.

Na základě nových zjištění pak vzniká dojem, že se svět dělí pouze na dvě skupiny lidí – bezcharakterní zrůdy a zoufalce nevědomě se pohybující v jejich přítomnosti. Jedinou výjimkou je postava policejního vyšetřovatele v podání Hynka Čermáka, který dokáže upřímně odhalit své emoce a přiznat slabost, aniž by musel v nepravou chvíli páchat sebevraždu…

Nevinnost předznamenává ve filmografii Jana Hřebejka nejen další odklon od komedie směrem k čistému dramatu, ale také stále výraznější snahu o formální experimentování, které tentokrát obsahu spíše uškodilo. Každý bezdůvodný pokus o inovaci totiž souvisí s velkým rizikem neúspěchu.

 

Autor: Adam Chromý | čtvrtek 20.1.2011 13:29 | karma článku: 18,78 | přečteno: 2649x
  • Další články autora

Adam Chromý

České filmové (anti)ceny 2010

24.2.2011 v 9:22 | Karma: 27,61

Adam Chromý

Rodinka pro otrlé, pokus druhý

13.12.2010 v 9:21 | Karma: 19,89

Adam Chromý

Rally ve slepé uličce

10.12.2010 v 9:12 | Karma: 19,47

Adam Chromý

Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?

22.11.2010 v 11:02 | Karma: 16,25

Adam Chromý

Nauka o snech pro pokročilé

8.11.2010 v 9:12 | Karma: 15,49

Adam Chromý

Habermannův seznam

11.10.2010 v 13:14 | Karma: 17,25

Adam Chromý

Sadismus s rybí tváří

7.10.2010 v 9:08 | Karma: 15,25

Adam Chromý

Román k uzoufání

23.9.2010 v 9:14 | Karma: 20,85

Adam Chromý

V čem tkví velikost Čechů?

27.8.2010 v 10:21 | Karma: 20,54

Adam Chromý

Vykoupení z věznice Mírov

6.8.2010 v 13:18 | Karma: 23,27

Adam Chromý

Počátek určuje pravidla snění

24.7.2010 v 9:16 | Karma: 17,93

Adam Chromý

Shrek jako za mlada

13.7.2010 v 9:29 | Karma: 14,17

Adam Chromý

Hračky, co na smetiště nepatří

21.6.2010 v 15:31 | Karma: 15,54

Adam Chromý

Hledá se talent

16.5.2010 v 9:29 | Karma: 20,08

Adam Chromý

Než se Robin stal Hoodem

14.5.2010 v 8:41 | Karma: 27,20

Adam Chromý

Bohové museli být šílení

19.4.2010 v 9:03 | Karma: 20,63

Adam Chromý

Co trápí Mamas & Papas?

16.4.2010 v 9:05 | Karma: 24,81
  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6175x
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

');
//-->