Román k uzoufání
Udělat z Viewegha něco, co se na první pohled vůbec jako Viewegh netváří, není úplně až tak špatný nápad. Bařina se naštěstí snažil vyhnout prvoplánovým hláškám a pokusil se vydolovat maximum z trojice psychicky handicapovaných postav. Jeho režijní ambice ovšem těžce narážejí na plytkost předlohy. Bařina totiž zapomíná, že nemá k dispozici předlohu od Shakespeara, nýbrž od prachobyčejného českého lidového vypravěče.
Jeho počínání má nebezpečně blízko k Viktoru Taušovi, který před dvěma lety nešťastně resuscitoval Sněženky a machry. Oba tvůrci dostali k dispozici výsostně komerční produkt se snadno prodejným názvem, jemuž se za každou cenu snažili vtisknout svůj nezralý autorský rukopis. Oba přitom nepochopili, že se od nich očekává masová komedie, a u postav se zaměřili na jejich neexistující psychologickou rovinu. Všichni hrdinové tak více či méně trpí a spolu s nimi i divák, který se do kina naivně přišel bavit.
Román pro muže je ovšem podstatně nesnesitelnější, protože na svého předchůdce navazuje čistě marketingově, a přináší tak zcela nové postavy, s nimiž se nikdo nemůže při vší snaze ztotožnit. Trojice sourozenců přes nebývalou pestrost vzbuzuje jen a jen lítost. Politováníhodný není překvapivě jen umírající asociál Bruno, ale i frustrovaná Aneta a především arogantní Cyril, který dává neustále povýšeně na obdiv svůj majetek a postavení. Naděje, že kdokoliv z nich prodělá sebemenší vývoj hyne po první hodině, kdy se trio v zoufalém tempu plouží do pětihvězdičkového (což je několikrát zdůrazněno) hotelu v Tatrách, kde se koná oslava luxusu a povrchnosti.
Vinen je pochopitelně autor scénáře Viewegh, který stále nepochopil rozdíl mezi knihou a filmem. V druhém případě je k udržení pozornosti potřeba propojit celou tu bezradnost dějovou linií a nějakým způsobem obhájit existenci postav. Románu pro muže však i tyto základní ingredience scházejí.
Po zbytečném retro prologu, v němž jsou neopodstatněně propojeny osudy téměř všech postav, a několika úmorných minutách vyplněných reklamními záběry korun stromů a přesycenou hudbou, se musí od Románu pro muže odvrátit i skalní Vieweghovi fanoušci a pravidelní diváci 3+1 s Miroslavem Donutilem. Mistrovi televizní zábavy se totiž podařilo vytvořit jednoho z nejodpudivějších filmových hrdinů poslední dekády. Jeho Cyril vystupuje jako sebevědomý macho a zcela přitom zapomíná, že vypadá jako odulý arogantní dědek se sex appealem na bodě mrazu, jemuž by při svádění nepomohlo ani kdyby měl na kontě celý státní rozpočet. Scény, kdy s ledovým klidem pronáší nejpřízemnější vulgarismy nebo testuje přípravek na podporu erekce, patří k těm, kvůli nimž je stydno chodit do kina.
Vypravěčské potácení odnikud nikam, kdy jde jen o to, jestli se Bruno konečně vyspí s najatou striptérkou, zachraňuje jen žárlivý Jan Budař, který se vydává do Tater svou špinavými penězi vykoupenou přítelkyni zkontrolovat. Společnost mu přitom dělá roztomile nechápavý fotbalista neodolatelně ztvárněný Filipem Čapkou. Oba ovšem do uzoufaného podobenství o nespravedlnosti lidského bytí zabloudili ze žánrově zcela odlišného románu.
Nic naplat, sledujeme komedii, která má potřebu ukázat život v celé jeho šíři. Román pro muže tak vedle slastí v podobě hýření penězi a sexuálních radovánek pamatuje i na utrpení v té nejbanálnější podobě. Ani finální scéna z pohřbu (pro příběh stejně postradatelná jako prolog) diváky nedojme. Tehdy už jsou totiž dávno přesvědčeni o tom, že hrdinové z pera mistra Viewegha hynou nejpozději se závěrečnými titulky.
Pokud máte prostý vkus jako hlavní hrdina a stejně jako on se spokojíte pouze s tím nejlepším, Román pro muže si s klidem nechte ujít. Rozhodně se totiž nejedná o pětihvězdičkovou záležitost.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Adam Chromý
Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?
Hlava-ruce-srdce je údajně filmem o lásce bez lásky, válce bez války a magii bez kouzel. Bez metaforických příkras by úplně stačilo říct, že je zkrátka o ničem.
Adam Chromý
Nauka o snech pro pokročilé
Jan Švankmajer svůj nový film Přežít svůj život označuje za psychoanalytickou komedii. Důvodem nejsou ani tak věčné odkazy na Freuda a postava psychoanalytičky jako skutečnost, že pouze psychoanalytici ocení skutečnou hloubku jeho díla.
Adam Chromý
Od občanského průkazu k modré knížce
Tak dlouho Ondřej Trojan přihlížel přiživování Hřebejka na tvorbě Petra Šabacha, až se k adaptaci odhodlal sám. Měl to udělat už dávno...
Adam Chromý
Habermannův seznam
Druhá světová válka nepřinesla vítěze ani poražené, jen oběti na obou stranách. Tak to vidí propagátor česko-německého přátelství Juraj Herz.
Adam Chromý
Sadismus s rybí tváří
Existují pouze dva důvody, kvůli nimž se vyplatí nasadit si 3D brýle – plovoucí rybičky a dobře tvarovaná ňadra. Piraňa 3D obojím rozhodně nešetří.
Adam Chromý
V čem tkví velikost Čechů?
Podle Roberta Sedláčka v nadšení pro bizarnosti navzdory opovržení okolí. Sám režisér je toho ukázkovým příkladem.
Adam Chromý
Vykoupení z věznice Mírov
V českých věznicích si trest odpykává přes 22 tisíc hříšníků. Jen jeden z nich má však natolik zmáknuté PR, že jeho jméno najdeme v programu kin.
Adam Chromý
Počátek určuje pravidla snění
Realita je už pro Christophera Nolana příliš fádní. V Počátku se rozhodl prozkoumat vše, co lidstvo prožívá v mysli během třetiny svého života, kdy se noří do spánku.
Adam Chromý
Shrek jako za mlada
Zazvonil zvonec a zlobřího dobrodružství je jednou provždy konec... nebo taky vůbec ne.
Adam Chromý
Hračky, co na smetiště nepatří
O tom, že hračky ve skutečnosti prožívají dramatičtější příběhy, než jejich majitelé, nás už potřetí přesvědčuje studio Pixar a jeho Toy Story.
Adam Chromý
Kukyho putování mechem a kapradím
Jan Svěrák dojímá a zároveň děsí příběhem alergenního růžového medvídka, který v lese plném bizarních obyvatel zažívá krušné chvíle.
Adam Chromý
Hledá se talent
Bude počet českých a slovenských talentů dostačující pro dvě souběžně probíhající televizní show?
Adam Chromý
Než se Robin stal Hoodem
Tažení proti zbojníkům pokračuje. Nástrahám filmové adaptace po Jánošíkovi neunikl ani Robin Hood.
Adam Chromý
Bohové museli být šílení
Může být pro Řecko větší pohroma než finanční krize? Ano, staré řecké báje a pověsti s nulovou atmosférou, ale zato ve 3D.
Adam Chromý
Co trápí Mamas & Papas?
Alice Nellis se po Tajnostech dala na intimnosti... a experimentování. Prokázala tím odvahu a trpělivost, kterou Mamas & Papas vyžaduje i od diváků.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 | další |
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->