Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bezdůvodná Nevinnost

Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.

Po nadějnější a v zahraničí překvapivě pozitivně přijaté Kawasakiho růži se mohlo zdát, že opět nastal čas brát Hřebejka s Jarchovským vážně. Nevinnost bohužel dokazuje jen unáhlenost této úvahy. Jejich desátý společný počin totiž není ani tak o křivém obvinění jako o tom, že postrádá smysl cokoliv sdělovat, pokud autor neví jak a hlavně proč.

Nevinnost těží podobně jako Kawasakiho růže z kontroverzního tématu, které sice Jarchovský dokáže v některých momentech plně zúročit, ale ve výsledku jej zbytečně rozmělní do několika nikam nevedoucích linií. Obsahovou nevyrovnanost, jíž trpí všechny jeho původní scénáře (Horem, pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek i Kawasakiho růže), tentokrát dotáhnul do nevídaného způsobu vyprávění popírajícího dosud fungující pravidla a s nimi spojená divácká očekávání.

Když se hlavní zápletka začne rozvíjet po půlhodině vyplněné více či méně postradatelnými obrazy a vyvrcholí dvacet minut před závěrečnými titulky, vznikne nekonvenční dílo filmového vizionáře nebo paskvil. Nakolik pánové Hřebejk s Jarchovským předběhli svou dobu, ukáže jen čas. V roce 2011 ovšem Nevinnost vzbuzuje dojem, že její námět vznikl při skleničce vína a do podoby scénáře byl rozvinut během následné kocoviny.

A je to velká škoda, protože „základ“ Nevinnosti (jímž se dá nazvat zhruba druhá třetina) řešící důsledky obvinění ze zneužití nezletilé dívky opravdu funguje, což se ovšem o filmu jako celku v žádném případě říct nedá. Přestože čtrnáctiletá Olinka od samého počátku vystupuje jako lhářka a diváky tak zbytečně zbaví všech pochybností, sledovat její pokřivené vnímání reality je fascinující. V roli křehké lolitky, která si je zároveň dobře vědoma svých ženských předností, si totiž nelze představit nikoho přesvědčivějšího než Annu Linhartovou. Přestože se v Nevinnosti ze všech sil činí Ondřej Vetchý, Zita Morávková i Anna Geislerová, je to právě ona, kdo na sebe dokáže strhnout veškerou pozornost. A to i navzdory tomu, že ji děravý scénář necitlivým způsobem předčasně vyřadí ze hry. Obsazení Luďka Munzara naopak filmu slouží podstatně lépe při jeho PR aktivitách, než v rámci samotného příběhu.

Má-li rozporuplná Nevinnost nějaký jednotící prvek, pak je to špatný začátek i konec. Oba totiž působí, jakoby jejich jediným smyslem bylo rozšířit zápletku hodnou hodinového televizního filmu na celovečerní stopáž. Úvod unavuje polopatickým zobrazováním reality, kdy scéně o konzumaci řízků musí zákonitě předcházet scéna se smažením řízků. Jinak by si snad někdo mohl myslet, že pocházejí z fast foodu. Naprosto kontraproduktivně vychází snaha začlenit do příběhu postiženého chlapce. A to tím spíš, že je nemilosrdně pozapomenut v momentu, kdy dochází k zásadnímu konfliktu a na dojímání už není prostor. Vzbuzovat lítost skrze handicapované osoby je totiž jednodušší, než se prodírat slabostmi těch na první pohled zdravých.

K nečekanému postupu se Nevinnost dopracuje v závěrečné pasáží, jejíž vykonstruovanost dokáže zcela pohřbít vše, co se film tak pracně snažil budovat. V okamžiku, kdy by se mělo schylovat k závěru, totiž přichází zásadní obrat, který v posledních minutách změní formu, motivaci postav a dokonce i samotný žánr. Vyšetřování údajného pedofila končí stejně rychle jako započalo a Nevinnost je překopána od základu, k čemuž slouží patetický monolog jedné z dosud upozaděných postav doprovázený neopodstatněnou retrospektivou.

Na základě nových zjištění pak vzniká dojem, že se svět dělí pouze na dvě skupiny lidí – bezcharakterní zrůdy a zoufalce nevědomě se pohybující v jejich přítomnosti. Jedinou výjimkou je postava policejního vyšetřovatele v podání Hynka Čermáka, který dokáže upřímně odhalit své emoce a přiznat slabost, aniž by musel v nepravou chvíli páchat sebevraždu…

Nevinnost předznamenává ve filmografii Jana Hřebejka nejen další odklon od komedie směrem k čistému dramatu, ale také stále výraznější snahu o formální experimentování, které tentokrát obsahu spíše uškodilo. Každý bezdůvodný pokus o inovaci totiž souvisí s velkým rizikem neúspěchu.

 

Autor: Adam Chromý | čtvrtek 20.1.2011 13:29 | karma článku: 18,78 | přečteno: 2649x
  • Další články autora

Adam Chromý

České filmové (anti)ceny 2010

Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.

24.2.2011 v 9:22 | Karma: 27,61 | Přečteno: 4357x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010

Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.

29.12.2010 v 11:11 | Karma: 21,39 | Přečteno: 3958x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Rodinka pro otrlé, pokus druhý

V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.

13.12.2010 v 9:21 | Karma: 19,89 | Přečteno: 4406x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Rally ve slepé uličce

Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.

10.12.2010 v 9:12 | Karma: 19,47 | Přečteno: 3956x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?

Hlava-ruce-srdce je údajně filmem o lásce bez lásky, válce bez války a magii bez kouzel. Bez metaforických příkras by úplně stačilo říct, že je zkrátka o ničem.

22.11.2010 v 11:02 | Karma: 16,25 | Přečteno: 2874x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Nauka o snech pro pokročilé

Jan Švankmajer svůj nový film Přežít svůj život označuje za psychoanalytickou komedii. Důvodem nejsou ani tak věčné odkazy na Freuda a postava psychoanalytičky jako skutečnost, že pouze psychoanalytici ocení skutečnou hloubku jeho díla.

8.11.2010 v 9:12 | Karma: 15,49 | Přečteno: 3027x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Od občanského průkazu k modré knížce

Tak dlouho Ondřej Trojan přihlížel přiživování Hřebejka na tvorbě Petra Šabacha, až se k adaptaci odhodlal sám. Měl to udělat už dávno...

25.10.2010 v 10:32 | Karma: 22,80 | Přečteno: 5275x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Habermannův seznam

Druhá světová válka nepřinesla vítěze ani poražené, jen oběti na obou stranách. Tak to vidí propagátor česko-německého přátelství Juraj Herz.

11.10.2010 v 13:14 | Karma: 17,25 | Přečteno: 3507x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Sadismus s rybí tváří

Existují pouze dva důvody, kvůli nimž se vyplatí nasadit si 3D brýle – plovoucí rybičky a dobře tvarovaná ňadra. Piraňa 3D obojím rozhodně nešetří.

7.10.2010 v 9:08 | Karma: 15,25 | Přečteno: 3572x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Román k uzoufání

Tomáš Bařina obohatil Románem pro muže českou kinematografii o nový žánr – komedii postrádající jakýkoliv záměrný i nechtěný humor. Něco podobného tady dosud nebylo.

23.9.2010 v 9:14 | Karma: 20,85 | Přečteno: 4121x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

V čem tkví velikost Čechů?

Podle Roberta Sedláčka v nadšení pro bizarnosti navzdory opovržení okolí. Sám režisér je toho ukázkovým příkladem.

27.8.2010 v 10:21 | Karma: 20,54 | Přečteno: 10644x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Vykoupení z věznice Mírov

V českých věznicích si trest odpykává přes 22 tisíc hříšníků. Jen jeden z nich má však natolik zmáknuté PR, že jeho jméno najdeme v programu kin.

6.8.2010 v 13:18 | Karma: 23,27 | Přečteno: 4958x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Počátek určuje pravidla snění

Realita je už pro Christophera Nolana příliš fádní. V Počátku se rozhodl prozkoumat vše, co lidstvo prožívá v mysli během třetiny svého života, kdy se noří do spánku.

24.7.2010 v 9:16 | Karma: 17,93 | Přečteno: 3094x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Shrek jako za mlada

Zazvonil zvonec a zlobřího dobrodružství je jednou provždy konec... nebo taky vůbec ne.

13.7.2010 v 9:29 | Karma: 14,17 | Přečteno: 4147x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Hračky, co na smetiště nepatří

O tom, že hračky ve skutečnosti prožívají dramatičtější příběhy, než jejich majitelé, nás už potřetí přesvědčuje studio Pixar a jeho Toy Story.

21.6.2010 v 15:31 | Karma: 15,54 | Přečteno: 4626x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Kukyho putování mechem a kapradím

Jan Svěrák dojímá a zároveň děsí příběhem alergenního růžového medvídka, který v lese plném bizarních obyvatel zažívá krušné chvíle.

24.5.2010 v 8:55 | Karma: 18,16 | Přečteno: 3326x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Hledá se talent

Bude počet českých a slovenských talentů dostačující pro dvě souběžně probíhající televizní show?

16.5.2010 v 9:29 | Karma: 20,08 | Přečteno: 4121x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Než se Robin stal Hoodem

Tažení proti zbojníkům pokračuje. Nástrahám filmové adaptace po Jánošíkovi neunikl ani Robin Hood.

14.5.2010 v 8:41 | Karma: 27,20 | Přečteno: 6457x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Bohové museli být šílení

Může být pro Řecko větší pohroma než finanční krize? Ano, staré řecké báje a pověsti s nulovou atmosférou, ale zato ve 3D.

19.4.2010 v 9:03 | Karma: 20,63 | Přečteno: 3146x | Diskuse| Kultura

Adam Chromý

Co trápí Mamas & Papas?

Alice Nellis se po Tajnostech dala na intimnosti... a experimentování. Prokázala tím odvahu a trpělivost, kterou Mamas & Papas vyžaduje i od diváků.

16.4.2010 v 9:05 | Karma: 24,81 | Přečteno: 9135x | Diskuse| Kultura
  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6175x
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

');
//-->