O rodičích, dětech a spoustě slov
Chybu určitě nehledejme v samotném Michálkovi, který se k režírování vrátil po sedmileté pauze. Své schopnosti dokazuje v řadě promyšlených obrazů, až na jednu výjimku zvolil dokonalé představitele hlavních rolí a hlavně nezapře svou filmařskou hravost (zejména v útržkovitých retrospektivách). Kamenem úrazu je samotná knižní předloha, která čtenářům zajisté nabízí spoustu příjemných chvil a zaslouží si uznání. Pro filmové vyprávění se však zoufale nehodí. O rodičích a dětech tak dokonale demonstruje, jak podstatný rozdíl je mezi literárním a audiovizuálním vyjadřováním.
Samotný film je velice těžké definovat. V podstatě se jedná o nekonečný rozhovor, který je občas velice vtipný, jindy filozofující, střídají se v něm uvěřitelné pasáže s lehce těžkopádnými knižními dialogy a ve výsledku se v podstatě nic neděje. Otec se synem projdou celou Prahu a cestu si zpříjemňují občas přikrášlenými historkami nejen ze své minulosti, nějak mimo řeč dospějí ke svému soukromí a křivdám z minulosti, aby se v závěru rozešli bez jakékoliv zásadnější pointy.
„Dialog je iluze, každý si chce mluvit o tom svojem“, praví výstižně jedna replika otce v podání Josefa Somra. Film se tímto heslem řídí přímo dokonale nejen pokud jde o promluvy hlavních postav, ale bohužel především ve vztahu k divákům. Michálek se tentokráte opravdu žádný dialog s diváky vést nesnaží, servíruje jim jednotlivé scény ze života svých hrdinů bez přílišného vysvětlování a ať už spolu otec se synem ve vášnivých hovorech probírají modely letadel či botanické termíny, divák jim je ukradený. Dialogy místy sice vyústí v nezapomenutelné okamžiky (předčítání menu v restauraci), občas ovšem sklouznou v dosti nesrozumitelné a nezáživné mudrování o smyslu života – nejzřejmější je to ve scéně, kdy hlavní hrdinové míjejí podchody poznamenané graffity a diskutují o významu života v Praze. Tehdy je i na samotných hercích vidět, že sami vůbec nerozumí tomu, co z jejich úst vychází.
Nezávisle na ústřední linii se odehrává setkání třetího člena vyobrazené generace (syn syna) s přítelkyní svého otce. Tato část byla pro potřeby filmu dopsána a na výsledku je to opravdu znát, dialogy působí mnohem přesvědčivěji a vytvářejí uvěřitelnou situaci. Tu ovšem dosti sráží výkon Mariany Kroftové, která o lekce herectví nejspíš v životě nezavadila. Naštěstí se v těchto pasážích nediskutuje zdaleka tolik jako při pražské procházce.
Nebýt všech tří vynikajících mužských hereckých představitelů, film by působil mnohem více jako mluvící kniha. Největší zásluhu na tom, že O rodičích a dětech příliš nešustí papírem, mají především Somr a Novotný, kteří se svých upovídaných rolí zhostili výtečně. Trojici dokonale doplňuje i Luboš Kostený, který je navíc svému filmovému otci natolik podobný, že by David Novotný měl zpytovat svědomí, zda-li se v minulosti stejně jako jeho filmová postava někde na Slovensku „nezapomněl“.
Pro celkové vyznění filmu je zásadní jeho střihová skladba. Pokud O rodičích a dětech někde naprosto selhává, pak je to bohužel tady (byť byl povolán mistr svého řemesla Jiří Brožek). Jednotlivé linie (samotný rozhovor, seznámení vnuka se ženou svého otce, retrospektivy z dětství i naprosto obsahově nezávislé epizody) na sebe až na výjimečné situace nenavazují a střídají se víceméně mechanicky. Má-li tedy film nějakou atmosféru, pak je to zásluhou výborné hudby Michala Lorence. Ta místy navozuje až hrozivou atmosféru, která ovšem vzhledem k naprosté absenci dramatických okamžiků nenachází své opodstatnění.
O rodičích a dětech se vydává podobně jako jeho hrdinové na dlouho cestu bez jasného cíle. V literární podobě jednotlivé pasáže i odbočky této cesty nabízely vlastní interpretaci, ve filmu jsou však předkládány s takovou samozřejmostí a rychlostí, že zde není prostor více se nad nimi zamyslet a poodhalit jejich případný smysl či pointu. Zatímco divák marně uvažuje, co chtěl Michálek jednotlivými epizodami říct, hlavní hrdinové už probírají nové téma na variace uhlík, vodík, dusík a kyslík…
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Mexičtí narkos už nepašují peníze, platí si šmouly. Je to legální a bez rizika
Premium Vsaďte se, že nevíte, jak mexičtí narkos pašují peníze z Ameriky. Jistě, viděli jste v seriálech na...
Nová vlna podvodů. Vyluxovaným účtem to nekončí, přeprodávají se osobní data
Premium Kyberzločinu dlouhodobě přibývá, v Česku se s končící lhůtou pro daňová přiznání podvodníci...
Životní prostředí v Československu patřilo k nejhorším na světě, líčí vědec
Premium V roce 1989 se stal vůbec prvním ministrem životního prostředí. Profesor Bedřich Moldan patří mezi...
Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval
Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->