Vykoupení z věznice Mírov

V českých věznicích si trest odpykává přes 22 tisíc hříšníků. Jen jeden z nich má však natolik zmáknuté PR, že jeho jméno najdeme v programu kin.

Když se kaskadér rozhodne skrze akční thriller hájit zájmy delikventa opředeného legendami a zároveň kritizovat poměry polistopadové éry… může z toho překvapivě vzniknout celkem snesitelný film. Nutno je ovšem přistoupit na pravidla žánru a na dvě hodiny zcela zapomenout na to, že někdo jménem Kajínek skutečně existuje a v přítmí cely doufá, že celý tento marketingový zázrak pomůže dokázat jeho nevinu. Film tomuto účelu slouží přímo ukázkově a fakta předkládá stejně atraktivně a zjednodušeně jako nejčtenější noviny a nejsledovanější televizní stanice (obě média jsou jeho partnery).

Na Kajínkovi je nejrozporuplnější právě snaha vypořádat se s realitou. K postavě odsouzence přistupuje až s nebývalým respektem a prezentuje jej jako vězeňskou superstar ještě předtím, než stačí zrealizovat svůj legendární útěk z Mírova. K auře novodobého Jeana Valjeana se všemi jeho ctnostmi svým uhrančivým pohledem přispívá Konstantin Lavroněnko, jehož od skutečného předobrazu dělí pořádná dávka charismatu a sex appealu. Obsazení zahraniční hvězdy je pro film nakonec zásadnější než natáčení v autentických lokacích. Lavroněnkova tvář totiž funguje i tam, kde by jakýkoliv český herec chtě nechtě vzbuzoval smích.

Na to, že je thriller osudem Kajínka údajně jen inspirován, si jen výjimečně dovolí zaspekulovat nebo vyprávění obohatit o scény, které by z pouhého námětu udělaly plnohodnotný příběh. Film totiž může na rozdíl od soudního spisu směřovat do finále, v němž by objasnil motivaci jednotlivých postav a přinesl alespoň nějaké odpovědi. Odváží-li se scénář přijít s něčím nad rámec informací známých z televizních zpráv, činí tak tím nejbanálnějším způsobem. Krkolomným způsobem, jak zdůvodnit zainteresovanost Kajínkovy advokátky, je násilné propojení rodinné tragédie s gaunery, za jejichž vraždu byl její klient odsouzen. O neschopnosti odpoutat se od tématu směrem k civilnější poloze svědčí i fiktivní jména, která byla nejspíš narychlo vyhledána v telefonním seznamu (Novotný, Doležal, Pokorová).

Veškeré nedostatky v obsahu ovšem Kajínek dokáže zamaskovat na české poměry nevídanou prací s obrazem, která diváky udrží při pozornosti a zároveň natolik zaměstná jejich vnímání, že začnou naplno přemýšlet až při závěrečných titulcích. Zásluhu na tom, že film drží pohromadě, má spíše než Petr Jákl kameraman F.A. Brabec v jehož režii měl Kajínek původně vzniknout. Díky němu se diváci dočkají vizuálního zážitku srovnatelného s nejlepšími zahraničními krimi seriály i několika působivých momentů (útěk z Mírova, Kajínek na oslavě hokejového šampionátu). Jákl do projektu vstoupil také jako producent a epizodní role se tak dočkala i jeho milá rosnička v roli reportérky. Přestože má jen dvě repliky, díky svému telecímu hlasu je nepřehlédnutelná.

Škoda jen, že tvůrci při okouzlení obrazy během postprodukce opomenuli zvukovou stránku filmu. Scény, v nichž se objeví Buguslaw Linda opatřený dabingem na úrovni italské telenovely, sráží zbytečně film o několik úrovní níž. Příliš mu neprospívá ani hudba Václava Noida Bárty. Ne, že by za sebe nedokázal slušně poskládat noty (navíc obstojí i herecky), ale ve štábu bohužel nebyl nikdo, kdo by věděl, kdy jeho melodie obraz vhodně doplňují a kdy mu naopak škodí.

Přes počáteční nejistotu se Kajínek k závěru dopracuje se ctí a s přibývajícími minutami se ztrácejí drhnoucí dialogy i pochybnosti. Mezník ne náhodou tvoří autonehoda, díky níž z filmu definitivně zmizí Boguslaw Linda, načež Tatiana Vilhelmová není nucena nepřesvědčivě předstírat milostný vztah a její postava má konečně pořádný důvod tolik lpět na obnově trestního řízení.

Film by nebyl o nic horší, kdyby vyprávěl o bezejmenném vězni, který je obviněn z fiktivní vraždy a prchá z nespecifikovaného zařízení. Kdyby navíc na rozdíl od Kajínka nebyl opakovaně stíhán, o jeho nevině by se dalo bez předsudků uvažovat. Nic naplat, skutečný zločinec je skutečný zločinec a Jáklovi se zajisté bohatě vrátí částka, kterou Kajínek za zfilmování svého příběhu inkasoval. A co na tom, že film glorifikuje člověka, který v lepším případě nemá na krku vraždu, ale jen loupeže a ozbrojené přepadení. Byli by všichni ti dojatí diváci na jeho straně i poté, co by po návratu z kina našli vybílený byt?

 

 

 

Autor: Adam Chromý | pátek 6.8.2010 13:18 | karma článku: 23,27 | přečteno: 4958x
  • Další články autora

Adam Chromý

České filmové (anti)ceny 2010

24.2.2011 v 9:22 | Karma: 27,61

Adam Chromý

Bezdůvodná Nevinnost

20.1.2011 v 13:29 | Karma: 18,78

Adam Chromý

Rodinka pro otrlé, pokus druhý

13.12.2010 v 9:21 | Karma: 19,89

Adam Chromý

Rally ve slepé uličce

10.12.2010 v 9:12 | Karma: 19,47

Adam Chromý

Hlava-ruce-srdce... a kde je pata?

22.11.2010 v 11:02 | Karma: 16,25

Adam Chromý

Nauka o snech pro pokročilé

8.11.2010 v 9:12 | Karma: 15,49

Adam Chromý

Habermannův seznam

11.10.2010 v 13:14 | Karma: 17,25

Adam Chromý

Sadismus s rybí tváří

7.10.2010 v 9:08 | Karma: 15,25

Adam Chromý

Román k uzoufání

23.9.2010 v 9:14 | Karma: 20,85

Adam Chromý

V čem tkví velikost Čechů?

27.8.2010 v 10:21 | Karma: 20,54

Adam Chromý

Počátek určuje pravidla snění

24.7.2010 v 9:16 | Karma: 17,93

Adam Chromý

Shrek jako za mlada

13.7.2010 v 9:29 | Karma: 14,17

Adam Chromý

Hračky, co na smetiště nepatří

21.6.2010 v 15:31 | Karma: 15,54

Adam Chromý

Hledá se talent

16.5.2010 v 9:29 | Karma: 20,08

Adam Chromý

Než se Robin stal Hoodem

14.5.2010 v 8:41 | Karma: 27,20

Adam Chromý

Bohové museli být šílení

19.4.2010 v 9:03 | Karma: 20,63

Adam Chromý

Co trápí Mamas & Papas?

16.4.2010 v 9:05 | Karma: 24,81
  • Počet článků 110
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 6175x
Filmový fanoušek tělem i duší:-)

');
//-->