Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezdůvodná Nevinnost

20. 01. 2011 13:29:08
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.

Po nadějnější a v zahraničí překvapivě pozitivně přijaté Kawasakiho růži se mohlo zdát, že opět nastal čas brát Hřebejka s Jarchovským vážně. Nevinnost bohužel dokazuje jen unáhlenost této úvahy. Jejich desátý společný počin totiž není ani tak o křivém obvinění jako o tom, že postrádá smysl cokoliv sdělovat, pokud autor neví jak a hlavně proč.

nevin1.jpgNevinnost těží podobně jako Kawasakiho růže z kontroverzního tématu, které sice Jarchovský dokáže v některých momentech plně zúročit, ale ve výsledku jej zbytečně rozmělní do několika nikam nevedoucích linií. Obsahovou nevyrovnanost, jíž trpí všechny jeho původní scénáře (Horem, pádem, Kráska v nesnázích, Medvídek i Kawasakiho růže), tentokrát dotáhnul do nevídaného způsobu vyprávění popírajícího dosud fungující pravidla a s nimi spojená divácká očekávání.

Když se hlavní zápletka začne rozvíjet po půlhodině vyplněné více či méně postradatelnými obrazy a vyvrcholí dvacet minut před závěrečnými titulky, vznikne nekonvenční dílo filmového vizionáře nebo paskvil. Nakolik pánové Hřebejk s Jarchovským předběhli svou dobu, ukáže jen čas. V roce 2011 ovšem Nevinnost vzbuzuje dojem, že její námět vznikl při skleničce vína a do podoby scénáře byl rozvinut během následné kocoviny.

A je to velká škoda, protože „základ“ Nevinnosti (jímž se dá nazvat zhruba druhá třetina) řešící důsledky obvinění ze zneužití nezletilé dívky opravdu funguje, což se ovšem o filmu jako celku v žádném případě říct nedá. Přestože čtrnáctiletá Olinka od samého počátku vystupuje jako lhářka a diváky tak zbytečně zbaví všech pochybností, sledovat její pokřivené vnímání reality je fascinující. V roli křehké lolitky, která si je zároveň dobře vědoma svých ženských předností, si totiž nelze představit nikoho přesvědčivějšího než Annu Linhartovou. Přestože se v Nevinnosti ze všech sil činí Ondřej Vetchý, Zita Morávková i Anna Geislerová, je to právě ona, kdo na sebe dokáže strhnout veškerou pozornost. A to i navzdory tomu, že ji děravý scénář necitlivým způsobem předčasně vyřadí ze hry. Obsazení Luďka Munzara naopak filmu slouží podstatně lépe při jeho PR aktivitách, než v rámci samotného příběhu.

nevin2.jpgMá-li rozporuplná Nevinnost nějaký jednotící prvek, pak je to špatný začátek i konec. Oba totiž působí, jakoby jejich jediným smyslem bylo rozšířit zápletku hodnou hodinového televizního filmu na celovečerní stopáž. Úvod unavuje polopatickým zobrazováním reality, kdy scéně o konzumaci řízků musí zákonitě předcházet scéna se smažením řízků. Jinak by si snad někdo mohl myslet, že pocházejí z fast foodu. Naprosto kontraproduktivně vychází snaha začlenit do příběhu postiženého chlapce. A to tím spíš, že je nemilosrdně pozapomenut v momentu, kdy dochází k zásadnímu konfliktu a na dojímání už není prostor. Vzbuzovat lítost skrze handicapované osoby je totiž jednodušší, než se prodírat slabostmi těch na první pohled zdravých.

K nečekanému postupu se Nevinnost dopracuje v závěrečné pasáží, jejíž vykonstruovanost dokáže zcela pohřbít vše, co se film tak pracně snažil budovat. V okamžiku, kdy by se mělo schylovat k závěru, totiž přichází zásadní obrat, který v posledních minutách změní formu, motivaci postav a dokonce i samotný žánr. Vyšetřování údajného pedofila končí stejně rychle jako započalo a Nevinnost je překopána od základu, k čemuž slouží patetický monolog jedné z dosud upozaděných postav doprovázený neopodstatněnou retrospektivou.

Na základě nových zjištění pak vzniká dojem, že se svět dělí pouze na dvě skupiny lidí – bezcharakterní zrůdy a zoufalce nevědomě se pohybující v jejich přítomnosti. Jedinou výjimkou je postava policejního vyšetřovatele v podání Hynka Čermáka, který dokáže upřímně odhalit své emoce a přiznat slabost, aniž by musel v nepravou chvíli páchat sebevraždu...

Nevinnost předznamenává ve filmografii Jana Hřebejka nejen další odklon od komedie směrem k čistému dramatu, ale také stále výraznější snahu o formální experimentování, které tentokrát obsahu spíše uškodilo. Každý bezdůvodný pokus o inovaci totiž souvisí s velkým rizikem neúspěchu.

Autor: Adam Chromý | čtvrtek 20.1.2011 13:29 | karma článku: 18.12 | přečteno: 2586x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Kultura

Zdeněk Sotolář

Maturitní písemka aneb Rukou, nebo strojem?

Maturita je horkým tématem už řadu let. Jednou z (pod)otázek je maturitní písemka z češtiny. Jeden zpochybňuje témata, druhý zpochybňuje funkčnost funkčních stylů, třetí by naše „slohovky“ nahradil anglosaskými esejemi.

18.11.2017 v 15:25 | Karma článku: 8.11 | Přečteno: 274 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Colostrum – dar přírody pro zdravý život

Setkal se s ním již každý hned když opustil matčino lůno a přisál se k jejímu prsu. Dříve než mléko sál látku obsahující imunoglobuliny, imunitní regulátory, růstové faktory, vitaminy, minerály, stopové prvky a aminokyseliny.

18.11.2017 v 9:00 | Karma článku: 8.57 | Přečteno: 306 | Diskuse

Karel Sýkora

Předpoklady odborně udělané exegeze

Exegeze je kritické zkoumání jakéhokoli textu, zvláště ale náboženského, jako např. Bible. Samotné slovo exegeze znamená vytažení významu daného textu. A exegeta je pak odborník na exegezi.

18.11.2017 v 7:41 | Karma článku: 5.23 | Přečteno: 87 |

Ladislav Kolačkovský

Dětští vojáci ve službách Našeho císaře pána

V době první světové války se na všech stranách bojišť začaly objevovat zprávy o dětských vojácích. I v Rakousku-Uhersku. Skutečně za císařství bojovaly děti?

17.11.2017 v 20:36 | Karma článku: 20.09 | Přečteno: 622 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Inkluze po česku aneb Společné vzdělávání u nás neexistuje

Inkluze je opět tématem, tématem rozvířeným především účetními: úředníkům na Karmelitské došlo, jaké peníze inkluze podle vyhlášky 27 stojí. A proto se chystá už druhá šetřivá novela. A to máme jen podivnou inkluzi po česku.

17.11.2017 v 19:56 | Karma článku: 24.00 | Přečteno: 771 | Diskuse
Počet článků 110 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 6139
Filmový fanoušek tělem i duší:-)


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.