Být Normal(ní) se nevyplácí
Normal rozvíjí styl, který Ševčík nastolil již ve svém debutu Restart. Oba snímky však spojují nejen zběsilé obrazové orgie, ale také slabý děj, který se v záplavě barev a vizuálních efektů ztrácí. Autor chce očividně vytvářet filmy, které v každém záběru vypadají „cool“, což se mu daří. Opravdu funkční audiovizuální dílo by však mělo být kompromisem mezi obrazem a slovy, což bohužel Normal není.
Ševčíka lze chválit za originální autorský styl, který jej odlišuje nejen od domácí mainstreamové tvorby, stejně jako odsuzovat za obrazový manýrismus, v jehož okouzlení zapomíná na vyprávění děje. Nejvíce ze všeho však režisér vzbuzuje podezření, že své filmy natáčí jen kvůli tomu, aby z nich následně mohl sestříhat poutavé trailery. V tomto směru v domácích podmínkách opravdu nemá konkurenci.
Námět o masovém vrahovi, který ve 30. letech minulého století páchal svá zvěrstva, přitom hrátkám s obrazem slušel mnohem více než nevýrazný příběh o aprílovém žertíku s tragickými následky. Normal však celý svůj obsah podřizuje estetické posedlosti a veškerý svůj potenciál vyčerpá během několika prvních minut. Po efektně nasnímaném úvodu přichází doslova mechanické předkládání fakt a zatímco vizuální stránka hýří originalitou, strojené dialogy jsou pronášeny bez jakékoliv nápaditosti.
Vrah Petr Kurten i jeho obhájce Justus mají pevně dané své role, které neumožňují žádný zvrat, co by do příběhu vnesl tolik potřebné napětí. V nečekanou chvíli se na plátně zjevuje Kurtenova žena. Ta však do filmu namísto skutečného konfliktu vnáší spíše chaos. Chvíli je přesvědčena o nevinně svého muže, ačkoliv v příhodnou chvíli své stanovisko převrací. Co tady ta ženská s tváří Dagmar Havlové vlastně pohledává? Vypadá krásně, čímž si v imaginárním světě Julia Ševčíka bezesporu zaslouží své místo.
S toporným scénářem se nejlépe dokáže vypořádat Milan Kňažko, jehož Kurten je dokonalou kombinací Hannibala Lectera a Jokera. Své fráze pronáší s chladným úsměvem a navzdory své roli může vzbuzovat sympatie. Diváci jej konce konců ani nemají důvod nenávidět, protože film navzdory své pověsti jeho brutální činy decentně maskuje. Ve chvíli, kdy si Kňažko v rohu své cely líže rány dokonce vzbuzuje větší lítost než doslova otevřeně vyobrazení umučení pejsci.
Podstatně hůře se se svou rolí vypořádal Pavel Gajdoš. Jeho nejistý projev lze zprvu přisuzovat postavě trpící mladickou nerozvážností. Po několika větách se strojeně odříkanou intonací je však zřejmé, že problém bude jinde. Nicméně po grafické stránce je Gajdoš stejně jako Havlová i Kňažko dokonalý.
Pokud do třetice Ševčík dostane do rukou pořádný scénář, opravdu může vytvořit po všech stránkách funkční a nezapomenutelný film. Jeho tvorba však dosud působí dojmem, že nejprve najal architekta a kameramana, a teprve poté scenáristu. Přitom v Normalu najedenkrát dokazuje, že dokáže vytvořit scény, o nichž si může řada domácích filmařů nechat jen zdát. K tomu nejlepšímu patří pasáž, kdy se Justus vydává do bizarního erotického podniku. V tu chvíli se ovšem divák nechá unášet dekadentní atmosférou a nějaký Kurten ve vězení je mu naprosto ukradený. Přitom o něj by tady mělo jít vždy v první řadě.
Název snímku podle autora odkazuje na křehkou hranicí mezi šílenstvím a normálností. Ve filmu je bohužel navzdory očekáváním mnohem více toho druhého. V případě Kurtena je zjištění normálnosti cestou ke smrti, u Ševčíka značí nechtěnou průměrnost.
Adam Chromý
České filmové (anti)ceny 2010
Děkuji tvůrcům i distributorům za jejich odvahu. Bez ní by filmové anticeny zůstaly bez majitelů.
Adam Chromý
Bezdůvodná Nevinnost
Hřebejkova Nevinnost vychází z nešťastné domněnky, že nefunkčnost mezilidských vztahů dokáže ve vší její nevyzpytatelnosti nejlépe zprostředkovat vyprávění selhávající ve všech rovinách.
Adam Chromý
Nejasná zpráva o stavu české kinematografie 2010
Český film loni potěšil masové publikum i příznivce bizarností. Méně pak ty, kteří od něj očekávali i nějaký ten obsah.
Adam Chromý
Rodinka pro otrlé, pokus druhý
V televizi by bylo možné Rodinku v režii Dušana Kleina přepnout, v kině je jedinou možností ignorace.
Adam Chromý
Rally ve slepé uličce
Landovic Tacho dokazuje, že přehnané ambice ani mezinárodní obsazení z filmu mezinárodní událost neudělají.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...
Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze
Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...
„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět
Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...
Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech
Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...
- Počet článků 110
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 6175x
');
//-->